Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta

Työssä käydään läpi minkälaisia apuja on tarjolla koodaamiseen niille henkilöille, joilla on lukihäiriö. Tutkimuksessa huomataan, että ei ole vain yhtä apuohjelmistoja, jota voisi käyttää aina. Toisin sanoen niin sanottua yleistä ohjelmaa ole olemasssa. Lukihäiriötä on tutkittu enimmäkseen ala- ja y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Ossi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87411
_version_ 1826225798309216256
author Rantala, Ossi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantala, Ossi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantala, Ossi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantala, Ossi
datasource_str_mv jyx
description Työssä käydään läpi minkälaisia apuja on tarjolla koodaamiseen niille henkilöille, joilla on lukihäiriö. Tutkimuksessa huomataan, että ei ole vain yhtä apuohjelmistoja, jota voisi käyttää aina. Toisin sanoen niin sanottua yleistä ohjelmaa ole olemasssa. Lukihäiriötä on tutkittu enimmäkseen ala- ja yläaste ikäisillä nuorilla, joille hyödyt tulevat oppimisen kannalta enemmän esiin. Näitä apukeinoja voidaan myös yleistää aikuisille, työssäkäyville henkilöille, jotka omaavat lukihäiriön. The work explores the available aids for coding for individuals with dyslexia. The study recognizes that relying solely on one assistive software is not always feasible, and there is no one-size-fits-all solution. Dyslexia has mainly been researched among young people as in primary and secondary school, where the benefits are more evident in terms of learning. However, these assistive measures can also be extended to working adults with dyslexia.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saksa, Tytti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Ossi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T09:39:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T09:39:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi mink\u00e4laisia apuja on tarjolla koodaamiseen niille henkil\u00f6ille, joilla on lukih\u00e4iri\u00f6. Tutkimuksessa huomataan, ett\u00e4 ei ole vain yht\u00e4 apuohjelmistoja, jota voisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aina. Toisin sanoen niin sanottua yleist\u00e4 ohjelmaa ole olemasssa. Lukih\u00e4iri\u00f6t\u00e4 on tutkittu enimm\u00e4kseen ala- ja yl\u00e4aste ik\u00e4isill\u00e4 nuorilla, joille hy\u00f6dyt tulevat oppimisen kannalta enemm\u00e4n esiin. N\u00e4it\u00e4 apukeinoja voidaan my\u00f6s yleist\u00e4\u00e4 aikuisille, ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4yville henkil\u00f6ille, jotka omaavat lukih\u00e4iri\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The work explores the available aids for coding for individuals with dyslexia. The\nstudy recognizes that relying solely on one assistive software is not always feasible, and there\nis no one-size-fits-all solution. Dyslexia has mainly been researched among young people as\nin primary and secondary school, where the benefits are more evident in terms of learning.\nHowever, these assistive measures can also be extended to working adults with dyslexia.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T09:39:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T09:39:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Automaattisen tekstinkorjauksen hy\u00f6tyj\u00e4 lukih\u00e4iri\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053473", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87411
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ceebc0d0-c3f2-4509-9693-e2bc67e7c446\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053473.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantala, Ossi Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lukihäiriöt oppimisvaikeudet tietokoneohjelmat tietotekniikka dysleksia ohjelmointi
title Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_full Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_fullStr Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_full_unstemmed Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_short Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_sort automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
title_txtP Automaattisen tekstinkorjauksen hyötyjä lukihäiriön näkökulmasta
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 lukihäiriöt oppimisvaikeudet tietokoneohjelmat tietotekniikka dysleksia ohjelmointi
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka dysleksia lukihäiriöt ohjelmointi oppimisvaikeudet tietokoneohjelmat tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87411 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053473
work_keys_str_mv AT rantalaossi automaattisentekstinkorjauksenhyötyjälukihäiriönnäkökulmasta