"Tytöttelyä pomolta ja huorittelua oppilailta" sukupuoli ja tasa-arvo opetusalalla ja sen johtamisessa

Tutkimus tarkastelee tasa-arvolain toteutumista kouluissa työpaikkana, sekä opettajien ja rehtoreiden kuvauksia sukupuolen merkityksestä opetusalalla työskennellessä sekä alaa johdettaessa. Opetusalalla työskentelee naisenemmistö, mutta johtotehtäviin heistä nousee hyvin harva verrattuna mieskollego...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylipiessa, Aino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87361
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimus tarkastelee tasa-arvolain toteutumista kouluissa työpaikkana, sekä opettajien ja rehtoreiden kuvauksia sukupuolen merkityksestä opetusalalla työskennellessä sekä alaa johdettaessa. Opetusalalla työskentelee naisenemmistö, mutta johtotehtäviin heistä nousee hyvin harva verrattuna mieskollegoihin. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään myös mahdollisia urakehityksen esteitä. Tutkimus on sosiokonstruktiivinen laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty laadullisena sähköisenä kyselynä talvella 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 58 perusopetuksessa työskentelevää opettajaa ja rehtoria, sekä yksi ammatillinen opettaja. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tulosten perusteella sukupuolen näkökulmasta opetusalaa merkittävästi määrittävä tekijä on sukupuolijakauma syineen ja seurauksineen. Miesten vähäisen määrän koetaan aiheuttavan epätasa-arvoista kohtelua ja syrjintää rekrytoinneissa. Moni nainen koki sukupuolestaan haittaa ja naispuoliset rehtorit kertoivat sukupuoleensa kohdistuneista stereotypioista ja johtamiskykyään arvostelevista epäilyksistä. Tasa-arvolain toteutumisessa ja edistämisessä oli tulosten valossa paljon variaatiota työpaikkojen välillä.