Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning

Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautala, Antti-Jussi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87359
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksena selvisi, että tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pitää osallistavia ja rohkaisevia oppitunteja. Myös opiskelumotivaation tukeminen nähtiin erityisen tärkeänä. Motivoinnin yhteydessä keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sisällyttämisestä opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesivät mm. yksilölliset tekijät sekä opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sekä opettajalähtöinen. Vertaamalla opiskelijoiden näkemyksiä ja opetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen kohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekijöitä. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen tärkeydestä ja rohkeudesta käyttää kieltä. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa lähemmäksi pääseminen työkalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin käytön koettiin olevan tarpeellisia oppimistulosten kehittämisessä.