Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning

Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautala, Antti-Jussi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87359
Description
Summary:Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksena selvisi, että tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pitää osallistavia ja rohkaisevia oppitunteja. Myös opiskelumotivaation tukeminen nähtiin erityisen tärkeänä. Motivoinnin yhteydessä keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sisällyttämisestä opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesivät mm. yksilölliset tekijät sekä opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sekä opettajalähtöinen. Vertaamalla opiskelijoiden näkemyksiä ja opetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen kohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekijöitä. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen tärkeydestä ja rohkeudesta käyttää kieltä. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa lähemmäksi pääseminen työkalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin käytön koettiin olevan tarpeellisia oppimistulosten kehittämisessä.