Summary: | Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien
painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin
äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksena selvisi, että tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pitää osallistavia ja
rohkaisevia oppitunteja. Myös opiskelumotivaation tukeminen nähtiin erityisen tärkeänä. Motivoinnin yhteydessä keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sisällyttämisestä opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesivät mm. yksilölliset tekijät sekä opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sekä opettajalähtöinen. Vertaamalla opiskelijoiden näkemyksiä ja
opetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen
kohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekijöitä. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen tärkeydestä ja rohkeudesta käyttää kieltä. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa lähemmäksi pääseminen
työkalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin käytön koettiin olevan tarpeellisia
oppimistulosten kehittämisessä.
|