Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä

Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa siitä, miten erilaisuus toimii voim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pajunen, Netta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87328
_version_ 1828193039505424384
author Pajunen, Netta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajunen, Netta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajunen, Netta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajunen, Netta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa siitä, miten erilaisuus toimii voimavarana luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnassa sekä mitä haasteita erilaisuus aiheuttaa luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnalle. Tutkimukseen osallistui viisi Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelivat integraatiokoulutuksessa keväällä 2022. Aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, ja haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että erilaisuuteen suhtauduttiin ristiriitaisesti. Erilaisuutta pidettiin voimavarana ryhmässä, mutta toisaalta erilaisuus koettiin myös haasteeksi ryhmän toiminnalle. Esimerkiksi erilaisia ajatuksia sekä puheliaisuutta pidettiin sekä voimavarana että ryhmän toimintaa haastavana tekijänä. Oman erilaisuuden esiin tuomista ryhmässä välteltiin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tutkittava ryhmä oli vielä kehityksensä alkuvaiheessa. Tämän perusteella voitiin päätellä, että ryhmän kehittyminen sellaiseen vaiheeseen, jossa erilaisuutta tuodaan ilmi ja erilaisuuden mahdollisuuksia päästään hyödyntämään, vaatii aikaa. Erilaisuuteen suhtautumisen ristiriitaisuuden perusteella heräsi pohdintaa siitä, välttelevätkö luokanopettajaopiskelijat erilaisuudesta negatiiviseen sävyyn puhumista, vaikka he kokisivat erilaisuuden vaikeuttavan ryhmän toimintaa.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Netta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T06:18:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T06:18:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87328", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee erilaisuutta ryhm\u00e4ss\u00e4. Erilaisuutta tarkastellaan ryhm\u00e4n sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4,\nmiten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen avulla ker\u00e4ttiin tietoa siit\u00e4, miten erilaisuus toimii voimavarana luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhm\u00e4n toiminnassa sek\u00e4 mit\u00e4 haasteita erilaisuus aiheuttaa luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhm\u00e4n toiminnalle.\nTutkimukseen osallistui viisi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ensimm\u00e4isen vuoden luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelivat integraatiokoulutuksessa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4\n2022. Aineisto ker\u00e4ttiin haastatteluiden avulla, ja haastattelut nauhoitettiin sek\u00e4 litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 erilaisuuteen suhtauduttiin ristiriitaisesti. Erilaisuutta pidettiin voimavarana ryhm\u00e4ss\u00e4, mutta toisaalta erilaisuus koettiin my\u00f6s haasteeksi ryhm\u00e4n toiminnalle. Esimerkiksi erilaisia ajatuksia sek\u00e4 puheliaisuutta pidettiin sek\u00e4 voimavarana ett\u00e4 ryhm\u00e4n toimintaa haastavana tekij\u00e4n\u00e4. Oman erilaisuuden esiin tuomista ryhm\u00e4ss\u00e4 v\u00e4lteltiin.\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 tutkittava ryhm\u00e4 oli viel\u00e4\nkehityksens\u00e4 alkuvaiheessa. T\u00e4m\u00e4n perusteella voitiin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 ryhm\u00e4n kehittyminen sellaiseen vaiheeseen, jossa erilaisuutta tuodaan ilmi ja erilaisuuden mahdollisuuksia p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n, vaatii aikaa. Erilaisuuteen suhtautumisen ristiriitaisuuden perusteella her\u00e4si pohdintaa siit\u00e4, v\u00e4lttelev\u00e4tk\u00f6 luokanopettajaopiskelijat erilaisuudesta negatiiviseen s\u00e4vyyn puhumista, vaikka he kokisivat erilaisuuden vaikeuttavan ryhm\u00e4n toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T06:18:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T06:18:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erilaisuus voimavarana sek\u00e4 haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313384", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset normit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87328
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/717b68a6-cfd3-4075-b62b-08607b531561\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313384.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Netta Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä luokanopettajaopiskelijat integraatiokoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät erilaisuus opettajankoulutus opiskelijat sosiaaliset normit normit ryhmätyö
title Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_full Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_fullStr Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_full_unstemmed Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_short Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_sort erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
title_txtP Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä
topic luokanopettajaopiskelijat integraatiokoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ryhmät erilaisuus opettajankoulutus opiskelijat sosiaaliset normit normit ryhmätyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erilaisuus integraatiokoulutus luokanopettajaopiskelijat normit opettajankoulutus opiskelijat ryhmät ryhmätyö sosiaaliset normit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87328 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313384
work_keys_str_mv AT pajunennetta erilaisuusvoimavaranasekähaasteenaluokanopettajaopiskelijoidenkotiryhmässä