Summary: | Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä haastavien
vuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekijöistä sekä opettajien ennaltaehkäisevistä ja ratkaisukeskeistä keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote pohjautui fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenteoriaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa ja tutkimuksen aineisto
kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin ABC-mallia sekä luokkatasoisen käyttäytymisen tuen interventiota Class-Wide Positive Behavior Support
(CWPBS).
Opettajat kuvailivat haastavien vuorovaikutustilanteiden taustatekijöiksi
perhetaustan ja kasvuympäristön, diagnoosit sekä sosioemotionaalisten taitojen
puutteet. Tilannetekijöinä opettajat kuvailivat tyydyttymättömät perustarpeet
sekä hankalan olon. Opettajat hyödynsivät ennaltaehkäisevinä keinoina oppilastuntemusta, sosioemotionaalisten taitojen tukemista, oppimisympäristön muokkaamista sekä struktuuria ja rutiineja. Ratkaisukeskeisinä keinoina opettajat hyö-
dynsivät oppilaan rauhoittelemista ja kohtaamista sekä keskustelua.
Haastavien vuorovaikutustilanteiden taustat ovat usein moninaiset, minkä
vuoksi ei ole olemassa yhtä oikeaa keinoa tukea oppilaan käyttäytymistä. Tuloksemme ovat merkittäviä erityisesti niiden oppilaiden näkökulmasta, joilla on
käyttäytymisen haasteita. Tulostemme mukaan opettajat voivat yksinkertaisillakin tukikeinoilla vastata oppilaan käyttäytymisen haasteisiin.
|