Kriittiset digitaaliset lukutaidot teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus

2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän monimuototutkielman tavoitteena onkin selvittää, miten kriittistä lukutaitoa voi ope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vääräsmäki, Johanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87256
_version_ 1826225733431721984
author Vääräsmäki, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vääräsmäki, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vääräsmäki, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vääräsmäki, Johanna
datasource_str_mv jyx
description 2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestintää. Ihmiset hankkivat ja välittävät tietoa entistä enemmän digitaalisissa ympäristöissä, mutta he eivät välttämättä ole tietoisia niiden toiminnasta. Tämän monimuototutkielman tavoitteena onkin selvittää, miten kriittistä lukutaitoa voi opettaa nopean teknologisen kehityksen keskellä. Tähän sisältyy tavoite luoda tehtäväkokonaisuus, jonka avulla voidaan harjoittaa kriittisyyttä digitaalisessa ympäristössä. Tutkielman pääkäsitteitä ovat kriittiset digitaaliset lukutaidot ja monilukutaito. Tässä tutkielmassa kriittisillä digitaalisilla lukutaidoilla tarkoitetaan sellaisia taitoja ja käytäntöjä, joita tarvitaan sekä maailman ilmiöiden ja voimasuhteiden että digitaalisten tekstien kyseenalaistamiseen (Avila & Pandya 2013). Kriittisyys nähdään olennaisena osana kansalaisen aktiivista toimijuutta ja yleissivistystä. Tässä tutkielmassa kytken kriittiset digitaaliset lukutaidot monilukutaidon opettamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten multimodaalisten tekstien tulkinta-, tuottamis- ja arvottamistaitoja, jotka tukevat erilaisten kulttuurien ymmärtämistä ja oppilaan oman identiteetin rakentumista (Opetushallitus 2014: 22). Tutkielma koostuu kriittisiä digitaalisia lukutaitoja ja monilukutaitoa käsittelevästä teoriakatsauksesta, ja tutkimuksen pohjalta kootusta Videotyöpaja-nimisestä tehtäväkokonaisuudesta. Tehtäväkokonaisuutta voi hyödyntää monialaisena oppimiskokonaisuutena tai osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainekohtaisia opintoja. Viimeaikainen kriittisten digitaalisten lukutaitojen tutkimus painottaa teknologian vuorovaikutteisuuden tarkastelua ja erilaisten internetin toimintakulttuurien ymmärtämistä. Myös luovaa tuottamista sisältävän pedagogiikan kehittämistä pidetään tärkeänä, sillä opetus on viime aikoina keskittynyt teknologian käytön opetteluun ja internetsisällön arviointiin. Näihin tarpeisiin Videotyöpajassa pyritään vastaamaan tarkastelemalla digitaalisten tekstien ohjailemaan pyrkiviä tekstilajipiirteitä. Näitä ovat pelilliset keinot ja ajan kulkua visualisoivat datan esitystavat. Luovaa tuottamista harjoitellaan tuottamalla video tai podcast projektimuotoisena pienryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä oppilaiden tekstimaailmat ja kielitietoiset opetuskäytänteet ovat tärkeässä roolissa.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4r\u00e4sm\u00e4ki, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T06:29:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T06:29:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "2000-luvulla teknologian nopea kehitys on muuttanut viestint\u00e4\u00e4. Ihmiset hankkivat ja v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t tietoa entist\u00e4 enemm\u00e4n digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, mutta he eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole tietoisia niiden toiminnasta. T\u00e4m\u00e4n monimuototutkielman tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, miten kriittist\u00e4 lukutaitoa voi opettaa nopean teknologisen kehityksen keskell\u00e4. T\u00e4h\u00e4n sis\u00e4ltyy tavoite luoda teht\u00e4v\u00e4kokonaisuus, jonka avulla voidaan harjoittaa kriittisyytt\u00e4 digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkielman p\u00e4\u00e4k\u00e4sitteit\u00e4 ovat kriittiset digitaaliset lukutaidot ja monilukutaito. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kriittisill\u00e4 digitaalisilla lukutaidoilla tarkoitetaan sellaisia taitoja ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, joita tarvitaan sek\u00e4 maailman ilmi\u00f6iden ja voimasuhteiden ett\u00e4 digitaalisten tekstien kyseenalaistamiseen (Avila & Pandya 2013). Kriittisyys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olennaisena osana kansalaisen aktiivista toimijuutta ja yleissivistyst\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kytken kriittiset digitaaliset lukutaidot monilukutaidon opettamiseen. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten multimodaalisten tekstien tulkinta-, tuottamis- ja arvottamistaitoja, jotka tukevat erilaisten kulttuurien ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja oppilaan oman identiteetin rakentumista (Opetushallitus 2014: 22).\nTutkielma koostuu kriittisi\u00e4 digitaalisia lukutaitoja ja monilukutaitoa k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 teoriakatsauksesta, ja tutkimuksen pohjalta kootusta Videoty\u00f6paja-nimisest\u00e4 teht\u00e4v\u00e4kokonaisuudesta. Teht\u00e4v\u00e4kokonaisuutta voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monialaisena oppimiskokonaisuutena tai osana \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiainekohtaisia opintoja.\nViimeaikainen kriittisten digitaalisten lukutaitojen tutkimus painottaa teknologian vuorovaikutteisuuden tarkastelua ja erilaisten internetin toimintakulttuurien ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. My\u00f6s luovaa tuottamista sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n pedagogiikan kehitt\u00e4mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 opetus on viime aikoina keskittynyt teknologian k\u00e4yt\u00f6n opetteluun ja internetsis\u00e4ll\u00f6n arviointiin.\nN\u00e4ihin tarpeisiin Videoty\u00f6pajassa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan tarkastelemalla digitaalisten tekstien ohjailemaan pyrkivi\u00e4 tekstilajipiirteit\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ovat pelilliset keinot ja ajan kulkua visualisoivat datan esitystavat. Luovaa tuottamista harjoitellaan tuottamalla video tai podcast projektimuotoisena pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyn\u00e4. Ty\u00f6skentelyss\u00e4 oppilaiden tekstimaailmat ja kielitietoiset opetusk\u00e4yt\u00e4nteet ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T06:29:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T06:29:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittiset digitaaliset lukutaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja teht\u00e4v\u00e4kokonaisuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293316", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "medialukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87256
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d48a1c1-0b60-4c4c-8358-0c17ad9ad39a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293316.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vääräsmäki, Johanna Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus kriittiset digitaaliset lukutaidot Suomen kieli Finnish 309 toimijuus kriittinen ajattelu digitaaliset taidot lukutaito opetus medialukutaito mediakasvatus oppiaineet monilukutaito digitalisaatio teknologia lukeminen oppiminen
title Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_full Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_fullStr Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_full_unstemmed Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_short Kriittiset digitaaliset lukutaidot
title_sort kriittiset digitaaliset lukutaidot teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_sub teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
title_txtP Kriittiset digitaaliset lukutaidot : teoriakatsaus ja tehtäväkokonaisuus
topic kriittiset digitaaliset lukutaidot Suomen kieli Finnish 309 toimijuus kriittinen ajattelu digitaaliset taidot lukutaito opetus medialukutaito mediakasvatus oppiaineet monilukutaito digitalisaatio teknologia lukeminen oppiminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli digitaaliset taidot digitalisaatio kriittinen ajattelu kriittiset digitaaliset lukutaidot lukeminen lukutaito mediakasvatus medialukutaito monilukutaito opetus oppiaineet oppiminen teknologia toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87256 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293316
work_keys_str_mv AT vääräsmäkijohanna kriittisetdigitaalisetlukutaidotteoriakatsausjatehtäväkokonaisuus