Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa tapaustutkimus

Ohjelmistoyrityksessä tieto on keskeinen osa tuotettua palvelua. IT tukipalvelut tarjoavat asiakkaalle kontaktipisteen yrityksen asiantuntijoihin palvelun käyttöön liittyvien ongelmien ratkaisuun. Samalla asiakasta tuetaan palvelukanavissa tietolähteisiin ja näin tuetaan asiakkaan itsepalvelua. Orga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arkimaa, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87239
_version_ 1826225712526262272
author Arkimaa, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Arkimaa, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Arkimaa, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Arkimaa, Laura
datasource_str_mv jyx
description Ohjelmistoyrityksessä tieto on keskeinen osa tuotettua palvelua. IT tukipalvelut tarjoavat asiakkaalle kontaktipisteen yrityksen asiantuntijoihin palvelun käyttöön liittyvien ongelmien ratkaisuun. Samalla asiakasta tuetaan palvelukanavissa tietolähteisiin ja näin tuetaan asiakkaan itsepalvelua. Organisaation tietolähteet jakautuvat asiantuntijoiden työkokemuksen kautta muodostuneeseen hiljaiseen tietoon, organisaation sisäisiin tietolähteisiin sekä ulkoisiin asiakkaalle suunnattuihin materiaaleihin. Hajautettu tietosisältö tuo haasteita tiedon löydettävyyteen ja hallintaan. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kohdeyrityksen eri tukikanavien kautta tapahtuvaa tiedonjakoprosessia ja löytää kehityskohteita yrityksen tietosisältöjen hallintaan. Tutkimus on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena kohderyhmänä yrityksen sovellustuen asiantuntijat. Teoriapohjana tutkimuksen empiiriselle osiolle toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tieto- ja teknologiapalveluiden käsitteisiin, tiedon rakentumiseen organisaatioympäristössä, IT tukipalveluihin ja niiden hallintaan sekä tietojohtamisen teoriamalleihin. Tiedonhallinnan prosessimalli sekä organisaation sisällönhallinnan teoriassa esiin nousseet näkökulmat toimivat perustana empiirisen osion haastattelurungolle. Tutkimustuloksista esiin nousi tiedon ylläpidon ja vastuuroolien merkitys toimivassa tiedonjakoprosessissa. Samalla organisaation tietokulttuuri vaikuttaa suuresti tiedon jakamisen onnistumiseen. Tietolähteiden personointi asiakastarpeeseen on ajankohtainen tulevaisuuden kehityssuunta tiedon jakamiselle. Keskitetty tiedonhallintajärjestelmä mahdollistaa tietolähteiden paremman hallinnoinnin. Samoin tekoälytoiminnot mahdollistavat ohjaamisen oikeisiin tietolähteisiin sekä hakutoimintojen optimoinnin asiakastarpeeseen. IT palveluhallinnan viitekehyksen mukauttaminen yrityksen toimintoihin toimii yhtenä ratkaisuna palveluprosessien parempaan hallintaan, toiminnan ketteryyden varmistamiseen ja mukautumiseen ohjelmistoalan muuttuviin vaatimuksiin.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arkimaa, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T05:21:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T05:21:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohjelmistoyrityksess\u00e4 tieto on keskeinen osa tuotettua palvelua. IT tukipalvelut tarjoavat asiakkaalle kontaktipisteen yrityksen asiantuntijoihin palvelun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvien ongelmien ratkaisuun. Samalla asiakasta tuetaan palvelukanavissa tietol\u00e4hteisiin ja n\u00e4in tuetaan asiakkaan itsepalvelua. Organisaation tietol\u00e4hteet jakautuvat asiantuntijoiden ty\u00f6kokemuksen kautta muodostuneeseen hiljaiseen tietoon, organisaation sis\u00e4isiin tietol\u00e4hteisiin sek\u00e4 ulkoisiin asiakkaalle suunnattuihin materiaaleihin. Hajautettu tietosis\u00e4lt\u00f6 tuo haasteita tiedon l\u00f6ydett\u00e4vyyteen ja hallintaan. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kohdeyrityksen eri tukikanavien kautta tapahtuvaa tiedonjakoprosessia ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kehityskohteita yrityksen tietosis\u00e4lt\u00f6jen hallintaan. Tutkimus on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena kohderyhm\u00e4n\u00e4 yrityksen sovellustuen asiantuntijat. Teoriapohjana tutkimuksen empiiriselle osiolle toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyt\u00e4\u00e4n tieto- ja teknologiapalveluiden k\u00e4sitteisiin, tiedon rakentumiseen organisaatioymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, IT tukipalveluihin ja niiden hallintaan sek\u00e4 tietojohtamisen teoriamalleihin. Tiedonhallinnan prosessimalli sek\u00e4 organisaation sis\u00e4ll\u00f6nhallinnan teoriassa esiin nousseet n\u00e4k\u00f6kulmat toimivat perustana empiirisen osion haastattelurungolle. Tutkimustuloksista esiin nousi tiedon yll\u00e4pidon ja vastuuroolien merkitys toimivassa tiedonjakoprosessissa. Samalla organisaation tietokulttuuri vaikuttaa suuresti tiedon jakamisen onnistumiseen. Tietol\u00e4hteiden personointi asiakastarpeeseen on ajankohtainen tulevaisuuden kehityssuunta tiedon jakamiselle. Keskitetty tiedonhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4 mahdollistaa tietol\u00e4hteiden paremman hallinnoinnin. Samoin teko\u00e4lytoiminnot mahdollistavat ohjaamisen oikeisiin tietol\u00e4hteisiin sek\u00e4 hakutoimintojen optimoinnin asiakastarpeeseen. IT palveluhallinnan viitekehyksen mukauttaminen yrityksen toimintoihin toimii yhten\u00e4 ratkaisuna palveluprosessien parempaan hallintaan, toiminnan ketteryyden varmistamiseen ja mukautumiseen ohjelmistoalan muuttuviin vaatimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T05:21:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T05:21:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT tukipalvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293299", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikkayritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiet\u00e4myksenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87239
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6decd048-f001-4339-9bc1-918a2a950a2f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293299.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arkimaa, Laura Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus tietoprosessi IT tukipalvelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietotekniikkayritykset sisällönhallinta tiedonhallinta tietämyksenhallinta
title Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
title_full Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
title_fullStr Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
title_short Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa
title_sort ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Ohjelmistoyrityksen tukikanavien merkitys tiedonjakoprosessissa : tapaustutkimus
topic tietoprosessi IT tukipalvelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietotekniikkayritykset sisällönhallinta tiedonhallinta tietämyksenhallinta
topic_facet 601 IT tukipalvelu Information Systems Science Tietojärjestelmätiede sisällönhallinta tiedonhallinta tietoprosessi tietotekniikkayritykset tietämyksenhallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293299
work_keys_str_mv AT arkimaalaura ohjelmistoyrityksentukikanavienmerkitystiedonjakoprosessissatapaustutkimus