Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta

Lähes jokainen käyttää työssään nykyään jonkinlaista sähköistä tietojärjestelmää, joiden ajatellaan tehostavan työn tekemistä. Kuitenkin digitalisaatio luo tilanteen, jossa järjestelmät vanhenevat nopeasti, eli niiden elinkaari nähdään sellaisenaan lyhyenä. Tämä luo tarpeen järjestelmien kehittämise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuosmanen, Tanja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87230
_version_ 1828193039420489728
author Kuosmanen, Tanja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuosmanen, Tanja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuosmanen, Tanja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuosmanen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Lähes jokainen käyttää työssään nykyään jonkinlaista sähköistä tietojärjestelmää, joiden ajatellaan tehostavan työn tekemistä. Kuitenkin digitalisaatio luo tilanteen, jossa järjestelmät vanhenevat nopeasti, eli niiden elinkaari nähdään sellaisenaan lyhyenä. Tämä luo tarpeen järjestelmien kehittämiselle, jota toteutetaan nykyään enenevissä määrin erilaisia ketteriä menetelmiä hyödyntäen. Nämä ketterät menetelmät ja järjestelmien kehitys tuo mukanaan loppukäyttäjälle tarpeen oppia jatkuvasti uutta, uhan järjestelmän yllättävästä toimimattomuudesta sekä epävarmuuden järjestelmän kehittämisen aikajanasta. Nämä toimivat alustana teknostressin kehittymiselle, jonka voidaan nähdä vaikuttavan työhyvinvointiin ja työhön sitoutumiseen. Työhön sitoutuminen voidaan organisaatiotasolla nähdä tärkeänä elementtinä, sillä uusien työntekijöiden rekrytointi on aikaa vievää ja kallista. Näin ollen voidaan nähdä tärkeänä tutkia, voivatko organisaatiot jollain tavalla vaikuttaa työntekijöidensä kokemaan teknostressiin. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta: Miten loppukäyttäjien teknostressi ilmenee ketterän kehittämisen yhteydessä? Millä keinoilla organisaatio voisi vähentää ketterän kehityksen yhteydessä esiintyvää teknostressiä? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, joissa käsiteltiin haastateltavien ymmärrystä heidän organisaationsa käyttämästä järjestelmän kehitysprosessista, teknostressin kokemuksistaan sekä heidän havaitsemistaan yksilön selviytymiskeinoista ja organisaation vaikutuskeinoista. Haastateltaviksi valikoitui kuusi Salesforce CRM järjestelmää työssään käyttävää henkilöä, joiden työnantajat kehittävät kyseistä järjestelmää ketteriä menetelmiä käyttäen. Haastatteluiden perusteella voitiin todeta, että ketteristä menetelmistä aiheutui käyttäjille ylikuormitukseen, monimutkaisuuteen ja epävarmuuteen liittyvää teknostressiä. Organisaation vaikutuskeinoista esiin nousi jo käytössä olevia, sekä haastateltavien kokemuksia siitä, miten teknostressin aiheutumista voisi niiden lisäksi vähentää. Keinot liittyivät esimerkiksi tietoisuuden lisäämiseen ja organisaatiokulttuuriin sekä siihen, että muutokset ovat järkeviä ja kerralla tar-peeksi pieniä. Lisäksi tuodaan esiin ehdotukset uudesta teknostressin aiheuttajasta ja tunkeilevuuden määritelmän laajentamisesta.
first_indexed 2023-05-26T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorinen, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuosmanen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-26T07:09:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-26T07:09:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "L\u00e4hes jokainen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n jonkinlaista s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 tietoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, joiden ajatellaan tehostavan ty\u00f6n tekemist\u00e4. Kuitenkin digitalisaatio luo tilanteen, jossa j\u00e4rjestelm\u00e4t vanhenevat nopeasti, eli niiden elinkaari n\u00e4hd\u00e4\u00e4n sellaisenaan lyhyen\u00e4. T\u00e4m\u00e4 luo tarpeen j\u00e4rjestelmien kehitt\u00e4miselle, jota toteutetaan nyky\u00e4\u00e4n eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin erilaisia ketteri\u00e4 menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. N\u00e4m\u00e4 ketter\u00e4t menetelm\u00e4t ja j\u00e4rjestelmien kehitys tuo mukanaan loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle tarpeen oppia jatkuvasti uutta, uhan j\u00e4rjestelm\u00e4n yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4st\u00e4 toimimattomuudesta sek\u00e4 ep\u00e4varmuuden j\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4misen aikajanasta. N\u00e4m\u00e4 toimivat alustana teknostressin kehittymiselle, jonka voidaan n\u00e4hd\u00e4 vaikuttavan ty\u00f6hyvinvointiin ja ty\u00f6h\u00f6n sitoutumiseen. Ty\u00f6h\u00f6n sitoutuminen voidaan organisaatiotasolla n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 elementtin\u00e4, sill\u00e4 uusien ty\u00f6ntekij\u00f6iden rekrytointi on aikaa viev\u00e4\u00e4 ja kallista. N\u00e4in ollen voidaan n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tutkia, voivatko organisaatiot jollain tavalla vaikuttaa ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 kokemaan teknostressiin.\nTutkimusongelmaa l\u00e4hestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta:\nMiten loppuk\u00e4ytt\u00e4jien teknostressi ilmenee ketter\u00e4n kehitt\u00e4misen yhteydess\u00e4?\nMill\u00e4 keinoilla organisaatio voisi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ketter\u00e4n kehityksen yhteydess\u00e4 esiintyv\u00e4\u00e4 teknostressi\u00e4?\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, joissa k\u00e4siteltiin haastateltavien ymm\u00e4rryst\u00e4 heid\u00e4n organisaationsa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n kehitysprosessista, teknostressin kokemuksistaan sek\u00e4 heid\u00e4n havaitsemistaan yksil\u00f6n selviytymiskeinoista ja organisaation vaikutuskeinoista. Haastateltaviksi valikoitui kuusi Salesforce CRM j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, joiden ty\u00f6nantajat kehitt\u00e4v\u00e4t kyseist\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ketteri\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Haastatteluiden perusteella voitiin todeta, ett\u00e4 ketterist\u00e4 menetelmist\u00e4 aiheutui k\u00e4ytt\u00e4jille ylikuormitukseen, monimutkaisuuteen ja ep\u00e4varmuuteen liittyv\u00e4\u00e4 teknostressi\u00e4. Organisaation vaikutuskeinoista esiin nousi jo k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevia, sek\u00e4 haastateltavien kokemuksia siit\u00e4, miten teknostressin aiheutumista voisi niiden lis\u00e4ksi v\u00e4hent\u00e4\u00e4. Keinot liittyiv\u00e4t esimerkiksi tietoisuuden lis\u00e4\u00e4miseen ja organisaatiokulttuuriin sek\u00e4 siihen, ett\u00e4 muutokset ovat j\u00e4rkevi\u00e4 ja kerralla tar-peeksi pieni\u00e4. Lis\u00e4ksi tuodaan esiin ehdotukset uudesta teknostressin aiheuttajasta ja tunkeilevuuden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n laajentamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-26T07:09:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-26T07:09:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydess\u00e4 : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305263290", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknostressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87230
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c194e8a-d359-4db0-8453-a088c7c31339\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305263290.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuosmanen, Tanja Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 loppukäyttäjät organisaatiot kehittäminen ketterät menetelmät teknostressi tietojärjestelmät
title Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_full Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_fullStr Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_full_unstemmed Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_short Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä
title_sort koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_sub organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
title_txtP Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 loppukäyttäjät organisaatiot kehittäminen ketterät menetelmät teknostressi tietojärjestelmät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kehittäminen ketterät menetelmät loppukäyttäjät organisaatiot teknostressi tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87230 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305263290
work_keys_str_mv AT kuosmanentanja koettuteknostressiketterienmenetelmienyhteydessäorganisaationvaikutusmahdollisuud