”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen multilineaarisuutta Beacon Pines -videopelissä, joka on syksyllä 2022 julkaistu narratiivinen seikkailupeli. Tarkastelen lisäksi sitä, miten satukirjan sivuille upotettu videopeli hyödyntää siinä yhdistyviä kirja- ja pelielementtejä multilineaarisuuden raken...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Viitasalo, Katja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87202
_version_ 1828193198717009920
author Viitasalo, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viitasalo, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viitasalo, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viitasalo, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen multilineaarisuutta Beacon Pines -videopelissä, joka on syksyllä 2022 julkaistu narratiivinen seikkailupeli. Tarkastelen lisäksi sitä, miten satukirjan sivuille upotettu videopeli hyödyntää siinä yhdistyviä kirja- ja pelielementtejä multilineaarisuuden rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Tutkielmassani huomio kiinnittyy multilineaarisuuden suhteen siis erityisesti pelin rakenteeseen tekstinä sekä kerronnan keinoihin. Tutkimuskohteessani yhdistyvät kirjallisuuden ja videopelien piirteet. Näin ollen myös teoreettinen viitekehykseni on monitieteinen ja siinä kohtaavat kirjallisuudentutkimus ja pelitutkimus. Tarkastelen Beacon Pinesia lähipelaamisen ja hermeneuttisen analyysin keinoin hypertekstiteoriaa, kybertekstiteoriaa ja pelinarratologiaa yhdistävistä teoreettisista lähtökohdista. Pelin multilineaarisen rakenteen tarkastelussa hyödynnän erityisesti hypertekstin ja kybertekstin eli ergodisten tekstien rakenteellisiin piirteisiin liittyvää käsitteistöä sekä käyttäjäfunktioiden käsitteistöä. Tämä mahdollistaa tekstin rakenteen lisäksi myös tekstin lukijan eli tässä tapauksessa pelaajan roolin tarkastelun. Kirja- ja pelielementtiä lähestyn puolestaan kerronnan keinojen kautta. Kirjaelementin kohdalla painotan kerronnan keinoista metafiktiota, ja pelielementin osalta metafiktion lisäksi Beacon Pinesista löytyviä seikkailupelien ominaispiirteitä. Tutkielmani osoittaa, että Beacon Pines on rakenteeltaan multilineaarinen seikkailupeli, jonka haarautuva rakenne paljastuu pelaajalle eksplisiittisesti, mutta vain palanen kerrallaan pelin aikana. Multilineaarisuudella on keskeinen rooli erityisesti pelin tarinankerronnassa, ja sen vaiheittainen paljastuminen ylläpitää tarinan vaiheisiin sekä lopulliseen päätökseen liittyvää mysteeriä. Multilineaarisuuden ja haarautuvassa tekstissä etenemisen voidaan kuitenkin todeta olevan Beacon Pinesissa vahvasti ohjailtua ja ennalta määriteltyä, mikä johtuu pitkälti pelin sisäänrakennetusta kerronnasta. Kerronnan keinoista multilineaarisuuden rakentamisen ja ylläpitämisen kannalta keskeiseksi nousee metafiktio. Lisäksi Beacon Pines hyödyntää seikkailupeleille ominaisia piirteitä osana multilineaarisuuttaan motivoiden pelaajan toimintaa ja pelin tapahtumia rakentaessaan pelaajalle roolia kanssakertojana ja tarjotessaan hänelle illuusiota valinnanvapaudesta.
first_indexed 2023-05-25T20:14:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Joensuu, Juri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitasalo, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-25T10:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-25T10:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87202", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastelen multilineaarisuutta Beacon Pines -videopeliss\u00e4, joka on syksyll\u00e4 2022 julkaistu narratiivinen seikkailupeli. Tarkastelen lis\u00e4ksi sit\u00e4, miten satukirjan sivuille upotettu videopeli hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 siin\u00e4 yhdistyvi\u00e4 kirja- ja pelielementtej\u00e4 multilineaarisuuden rakentamisessa ja yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4. Tutkielmassani huomio kiinnittyy multilineaarisuuden suhteen siis erityisesti pelin rakenteeseen tekstin\u00e4 sek\u00e4 kerronnan keinoihin.\n\nTutkimuskohteessani yhdistyv\u00e4t kirjallisuuden ja videopelien piirteet. N\u00e4in ollen my\u00f6s teoreettinen viitekehykseni on monitieteinen ja siin\u00e4 kohtaavat kirjallisuudentutkimus ja pelitutkimus. Tarkastelen Beacon Pinesia l\u00e4hipelaamisen ja hermeneuttisen analyysin keinoin hypertekstiteoriaa, kybertekstiteoriaa ja pelinarratologiaa yhdist\u00e4vist\u00e4 teoreettisista l\u00e4ht\u00f6kohdista. Pelin multilineaarisen rakenteen tarkastelussa hy\u00f6dynn\u00e4n erityisesti hypertekstin ja kybertekstin eli ergodisten tekstien rakenteellisiin piirteisiin liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4funktioiden k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa tekstin rakenteen lis\u00e4ksi my\u00f6s tekstin lukijan eli t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa pelaajan roolin tarkastelun. Kirja- ja pelielementti\u00e4 l\u00e4hestyn puolestaan kerronnan keinojen kautta. Kirjaelementin kohdalla painotan kerronnan keinoista metafiktiota, ja pelielementin osalta metafiktion lis\u00e4ksi Beacon Pinesista l\u00f6ytyvi\u00e4 seikkailupelien ominaispiirteit\u00e4.\n\nTutkielmani osoittaa, ett\u00e4 Beacon Pines on rakenteeltaan multilineaarinen seikkailupeli, jonka haarautuva rakenne paljastuu pelaajalle eksplisiittisesti, mutta vain palanen kerrallaan pelin aikana. Multilineaarisuudella on keskeinen rooli erityisesti pelin tarinankerronnassa, ja sen vaiheittainen paljastuminen yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 tarinan vaiheisiin sek\u00e4 lopulliseen p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen liittyv\u00e4\u00e4 mysteeri\u00e4. Multilineaarisuuden ja haarautuvassa tekstiss\u00e4 etenemisen voidaan kuitenkin todeta olevan Beacon Pinesissa vahvasti ohjailtua ja ennalta m\u00e4\u00e4ritelty\u00e4, mik\u00e4 johtuu pitk\u00e4lti pelin sis\u00e4\u00e4nrakennetusta kerronnasta. Kerronnan keinoista multilineaarisuuden rakentamisen ja yll\u00e4pit\u00e4misen kannalta keskeiseksi nousee metafiktio. Lis\u00e4ksi Beacon Pines hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 seikkailupeleille ominaisia piirteit\u00e4 osana multilineaarisuuttaan motivoiden pelaajan toimintaa ja pelin tapahtumia rakentaessaan pelaajalle roolia kanssakertojana ja tarjotessaan h\u00e4nelle illuusiota valinnanvapaudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-25T10:16:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-25T10:16:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilineaarisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelinarratologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dThere are more endings, more possibilities. I can feel it.\u201d : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupeliss\u00e4 Beacon Pines", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305253265", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyberteksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailupelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metafiktio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyperteksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87202
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b61ecfff-752a-4a34-9550-74da749e9de6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305253265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitasalo, Katja ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines multilineaarisuus pelinarratologia Kirjallisuus Literature 304 kyberteksti seikkailupelit interaktiivisuus kerronta videopelit metafiktio hyperteksti narratologia
title ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
title_full ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
title_fullStr ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
title_full_unstemmed ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
title_short ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.”
title_sort there are more endings more possibilities i can feel it kirja ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä beacon pines
title_sub kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
title_txtP ”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
topic multilineaarisuus pelinarratologia Kirjallisuus Literature 304 kyberteksti seikkailupelit interaktiivisuus kerronta videopelit metafiktio hyperteksti narratologia
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature hyperteksti interaktiivisuus kerronta kyberteksti metafiktio multilineaarisuus narratologia pelinarratologia seikkailupelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87202 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305253265
work_keys_str_mv AT viitasalokatja therearemoreendingsmorepossibilitiesicanfeelitkirjajapelielementitmultilineaarisu