Johtajuus on katsojan silmissä? johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa

Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä tavoitteita lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta aineistolähtöisesti. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kulju, Roosa
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87026
_version_ 1826225749798944768
author Kulju, Roosa
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kulju, Roosa Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kulju, Roosa Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kulju, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä tavoitteita lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta aineistolähtöisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tulkitsevaa diskurssianalyysiä hyödyntäen ja tarkastelu tehtiin multimodaalisuuden ja visuaalisuuden käsitteiden kautta. Tutkimuksen aineisto rakentuu Sanna Marinin Instagramiin @sannamarin julkaistuista valokuvista, jotka ajoittuvat tämän pääministerikauden ajalle 10.12.2019 - 31.12.2022. Diskurssianalyysi pitää sisällään tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ja tieteenfilosofisena lähestymistapana toimii sosiaalinen konstruktionismi. Tutkimuksessa havaittiin, että johtajuuskuvaa rakennetaan yhteisesti hyväksyttyjen arvojen ja kollektiivisten käsitteiden mukaan siten, että se parhaiten edustaisi historialliskulttuurisessa kontekstissa muodostuvia käsityksiä siitä, mitä (hyvä) johtajuus tarkoittaa, mitä ominaisuuksia johtajalla kuuluu olla ja miten tämän tulisi käyttäytyä. Tutkimuksen aikana tunnistettiin yhteensä neljä johtajuuskuvaviestintästrategiaa, joilla johtaja rakentaa johtajuuskuvaansa multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tunnistettiin tässä viestinnässä diskursiivisesti korostuva ja rakentuva arvopohja, josta myös aiemmat viestintästrategiat paljolti ammentavat. Tutkimuksen havainnot myös tukevat vallitsevaa käsitystä siitä, että johtajuus on sosiaalisessa todellisuudessa kulttuurisesti ja historiallisesti rakentuva ilmiö, josta kaikilla on yhteisten kollektiivisten käsitysten lisäksi myös oma henkilökohtainen omien kokemuksien perusteella muokkautuva käsitys. Toisin sanoen siis tutkimus löysi vastauksen jo tutkielman nimessä esitettyyn kysymykseen: kyllä, johtajuus on katsojan silmissä. Johtajuuskuvan merkitys nykypäivän läntisten demokratioiden ja pohjoismaiden poliittisessa kontekstissa on kasvanut multimodaalisuuden lisääntyessä ja sosiaalisten medioiden laajan suosion myötä yhä suuremmaksi. Politiikan personalisaatio keskittää huomion puolueista enemmän yksittäisiin poliittisiin johtajahahmoihin ja heidän äänensä kantaa kauas johtajuusviestinnän kentällä. Tämän tutkimuksen mukaan juuri poliittiset johtajat ovat osanneet tehokkaasti hyödyntää sosiaalisen median vaikutusta oman johtajuuskuvansa rakentamisessa autenttisuuden avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siltaoja, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kulju, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-17T10:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-17T10:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyvi\u00e4 toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyvi\u00e4 johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. N\u00e4it\u00e4 tavoitteita l\u00e4hestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin tulkitsevaa diskurssianalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja tarkastelu tehtiin multimodaalisuuden ja visuaalisuuden k\u00e4sitteiden kautta. Tutkimuksen aineisto rakentuu Sanna Marinin Instagramiin @sannamarin julkaistuista valokuvista, jotka ajoittuvat t\u00e4m\u00e4n p\u00e4\u00e4ministerikauden ajalle 10.12.2019 - 31.12.2022. Diskurssianalyysi pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ja tieteenfilosofisena l\u00e4hestymistapana toimii sosiaalinen konstruktionismi.\n Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 johtajuuskuvaa rakennetaan yhteisesti hyv\u00e4ksyttyjen arvojen ja kollektiivisten k\u00e4sitteiden mukaan siten, ett\u00e4 se parhaiten edustaisi historialliskulttuurisessa kontekstissa muodostuvia k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 (hyv\u00e4) johtajuus tarkoittaa, mit\u00e4 ominaisuuksia johtajalla kuuluu olla ja miten t\u00e4m\u00e4n tulisi k\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4. Tutkimuksen aikana tunnistettiin yhteens\u00e4 nelj\u00e4 johtajuuskuvaviestint\u00e4strategiaa, joilla johtaja rakentaa johtajuuskuvaansa multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa. Lis\u00e4ksi tunnistettiin t\u00e4ss\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4 diskursiivisesti korostuva ja rakentuva arvopohja, josta my\u00f6s aiemmat viestint\u00e4strategiat paljolti ammentavat. Tutkimuksen havainnot my\u00f6s tukevat vallitsevaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 johtajuus on sosiaalisessa todellisuudessa kulttuurisesti ja historiallisesti rakentuva ilmi\u00f6, josta kaikilla on yhteisten kollektiivisten k\u00e4sitysten lis\u00e4ksi my\u00f6s oma henkil\u00f6kohtainen omien kokemuksien perusteella muokkautuva k\u00e4sitys. Toisin sanoen siis tutkimus l\u00f6ysi vastauksen jo tutkielman nimess\u00e4 esitettyyn kysymykseen: kyll\u00e4, johtajuus on katsojan silmiss\u00e4.\n Johtajuuskuvan merkitys nykyp\u00e4iv\u00e4n l\u00e4ntisten demokratioiden ja pohjoismaiden poliittisessa kontekstissa on kasvanut multimodaalisuuden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 ja sosiaalisten medioiden laajan suosion my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 suuremmaksi. Politiikan personalisaatio keskitt\u00e4\u00e4 huomion puolueista enemm\u00e4n yksitt\u00e4isiin poliittisiin johtajahahmoihin ja heid\u00e4n \u00e4\u00e4nens\u00e4 kantaa kauas johtajuusviestinn\u00e4n kent\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan juuri poliittiset johtajat ovat osanneet tehokkaasti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median vaikutusta oman johtajuuskuvansa rakentamisessa autenttisuuden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-17T10:52:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-17T10:52:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajuus on katsojan silmiss\u00e4? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305173090", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot (k\u00e4sitykset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87026
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9446c21-60a3-4833-b548-e9b08463ff3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305173090.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kulju, Roosa Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin Johtaminen Management and Leadership 20424 multimodaalisuus johtajuus sosiaalinen media johtaminen sosiaalinen konstruktivismi arvot (käsitykset) diskurssi
title Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
title_full Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
title_fullStr Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
title_full_unstemmed Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
title_short Johtajuus on katsojan silmissä?
title_sort johtajuus on katsojan silmissä johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa case sanna marin
title_sub johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa
title_txtP Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
topic Johtaminen Management and Leadership 20424 multimodaalisuus johtajuus sosiaalinen media johtaminen sosiaalinen konstruktivismi arvot (käsitykset) diskurssi
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership arvot (käsitykset) diskurssi johtajuus johtaminen multimodaalisuus sosiaalinen konstruktivismi sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305173090
work_keys_str_mv AT kuljuroosa johtajuusonkatsojansilmissäjohtajuuskuvakulttuurisenakonstruktionajasenrakentaminenmu