Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms

Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin Härmälä (2022), mutta tutkimus on yleensä keskittynyt alempiin kouluasteisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rundgren, Nico
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86987
_version_ 1828193198247247872
author Rundgren, Nico
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rundgren, Nico Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rundgren, Nico Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rundgren, Nico
datasource_str_mv jyx
description Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin Härmälä (2022), mutta tutkimus on yleensä keskittynyt alempiin kouluasteisiin ja ei-kielenopiskelijoihin. Kielenopiskelijoiden tuntemuksia mahdollisesta kieliahdistuksesta on tutkittu huomattavasti vähemmän, ja tällöinkin on tutkittu erityisesti alempien asteiden opiskelijoita. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia tuntemuksia yliopistotason kielenopiskelijoilla on englannin kielestä ja sen puhumisesta, ja miten nämä näkyvät heidän kieliahdistuksensa tasoissa. Lisäksi tutkimuksessa painotetaan erityisesti puhuttua kieltä, ja keskitytään erityisesti sen liitännäisyyksiin kieliahdistukseen. Tutkimus toteutettiin nettikyselyllä, jossa englannin kielen pääaineopiskelijoilta kysyttiin kysymyksiä liittyen yleiseen kieliahdistukseen sekä kielen puhumiseen ja siihen suhtautumiseen. Kysely perustui Horwitzin (1986) Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) kyselyyn, jossa vastaajille annetaan pisteitä 33 kysymyksen perusteella, jotka pisteytetään (korkeampi pistetulos=matalampi ahdistuneisuus) ja lopputuloksen mukaan heidän kieliahdistustasoaan arvioidaan. Tässä tutkimuksessa kyselyä muutettiin hieman modernisoimalla Horwitzin alkuperäisiä kysymyksiä, sekä lisäämällä joukkoon muitakin kysymyksiä. Puhutun kielen ahdistuksen tasoa mitattaessa keskityttiin vain kysymyksiin, jotka liittyivät puhutun englannin kysymyksiin, ja yleistasoa mitattaessa analysoitiin Horwitzin alkuperäiseen kyselyyn perustettuja kysymyksiä. Tutkimuksesta selvisi, että kaiken kaikkiaan englannin kielen pääaineopiskelijoiden kieliahdistuneisuustasot ovat hyvin matalat, ja lisäksi puhutun kielen ahdistuneisuustaso (0,77) oli lähes sama Horwitzin (1986) FLCAS:n antaman yleistason kanssa (0,79), eli tämän tutkimuksen perusteella puhuttu englanti ei aiheuta ylimääräistä ahdistusta englannin kielen opiskelijoille. Tuloksista lisäksi nousi esille mahdollinen yleisesti vallitseva luokkahuoneahdistuneisuus, jonka jatkotutkimisesta tulevaisuudessa olisi suuri hyöty.
first_indexed 2023-05-16T20:00:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rundgren, Nico", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-16T08:39:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-16T08:39:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86987", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielest\u00e4 ja sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Sit\u00e4 on tutkittu jo ennest\u00e4\u00e4n melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja my\u00f6hemmin H\u00e4rm\u00e4l\u00e4 (2022), mutta tutkimus on yleens\u00e4 keskittynyt alempiin kouluasteisiin ja ei-kielenopiskelijoihin. Kielenopiskelijoiden tuntemuksia mahdollisesta kieliahdistuksesta on tutkittu huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n, ja t\u00e4ll\u00f6inkin on tutkittu erityisesti alempien asteiden opiskelijoita. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia tuntemuksia yliopistotason kielenopiskelijoilla on englannin kielest\u00e4 ja sen puhumisesta, ja miten n\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t heid\u00e4n kieliahdistuksensa tasoissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa painotetaan erityisesti puhuttua kielt\u00e4, ja keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti sen liit\u00e4nn\u00e4isyyksiin kieliahdistukseen.\n\nTutkimus toteutettiin nettikyselyll\u00e4, jossa englannin kielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoilta kysyttiin kysymyksi\u00e4 liittyen yleiseen kieliahdistukseen sek\u00e4 kielen puhumiseen ja siihen suhtautumiseen. Kysely perustui Horwitzin (1986) Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) kyselyyn, jossa vastaajille annetaan pisteit\u00e4 33 kysymyksen perusteella, jotka pisteytet\u00e4\u00e4n (korkeampi pistetulos=matalampi ahdistuneisuus) ja lopputuloksen mukaan heid\u00e4n kieliahdistustasoaan arvioidaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kysely\u00e4 muutettiin hieman modernisoimalla Horwitzin alkuper\u00e4isi\u00e4 kysymyksi\u00e4, sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 joukkoon muitakin kysymyksi\u00e4. Puhutun kielen ahdistuksen tasoa mitattaessa keskityttiin vain kysymyksiin, jotka liittyiv\u00e4t puhutun englannin kysymyksiin, ja yleistasoa mitattaessa analysoitiin Horwitzin alkuper\u00e4iseen kyselyyn perustettuja kysymyksi\u00e4.\n\nTutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 kaiken kaikkiaan englannin kielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoiden kieliahdistuneisuustasot ovat hyvin matalat, ja lis\u00e4ksi puhutun kielen ahdistuneisuustaso (0,77) oli l\u00e4hes sama Horwitzin (1986) FLCAS:n antaman yleistason kanssa (0,79), eli t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella puhuttu englanti ei aiheuta ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ahdistusta englannin kielen opiskelijoille. Tuloksista lis\u00e4ksi nousi esille mahdollinen yleisesti vallitseva luokkahuoneahdistuneisuus, jonka jatkotutkimisesta tulevaisuudessa olisi suuri hy\u00f6ty.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-16T08:39:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-16T08:39:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Students\u2019 spoken English comfortability in Finnish university classrooms", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305163053", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86987
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1204ca29-39b8-413e-bce0-0e2f4589637a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305163053.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rundgren, Nico Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms foreign language anxiety Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kieli ja kielet suullinen kielitaito English language teaching and instruction languages oral language skills
title Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
title_full Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
title_fullStr Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
title_full_unstemmed Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
title_short Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
title_sort students spoken english comfortability in finnish university classrooms
title_txtP Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
topic foreign language anxiety Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kieli ja kielet suullinen kielitaito English language teaching and instruction languages oral language skills
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli foreign language anxiety kieli ja kielet languages opetus oral language skills suullinen kielitaito teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86987 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305163053
work_keys_str_mv AT rundgrennico studentsspokenenglishcomfortabilityinfinnishuniversityclassrooms