Viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta ja sen rakentumisesta

Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään viestinnän konsulttina. Tähän haettiin vastauksia kaksiosaisella tutkimustavoitteella. Ensimmäisen tavoitteen osan avulla selvitettiin viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vilamo, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86943
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään viestinnän konsulttina. Tähän haettiin vastauksia kaksiosaisella tutkimustavoitteella. Ensimmäisen tavoitteen osan avulla selvitettiin viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään ja toisella osalla haettiin vastauksia siihen millaisista asioista viestintäkonsultit kokevat uskottavuuden rakentuvan työssään. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelumenetelmällä. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta viestintäkonsulttien puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin viestintäteknologian avulla videoin ja puhelimen välityksellä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten mukaan uskottavuus rakentuu asiantuntijuuden ja viestintäkonsultin ominaisuuksien varaan. Uskottavuutta viestinnän asiantuntijana myös pyritään tietoisesti rakentamaan monin eri tavoin. Tulosten mukaan vuorovaikutusosaaminen on merkittävässä osassa uskottavuuden rakentamisessa asiantuntemuksen vahvistamisen lisäksi. Tulokset osoittavat, että rakennettu mielikuva uskottavuudesta lunastetaan kuitenkin lopuksi odotuksiin vastaamisella ja jopa odotukset ylittävällä työn jäljellä. Uskottavuudella nähtiin tulosten mukaan olevan painava merkitys viestintäkonsultin työssä, sillä palvelu, jota työssä myydään, on viestintäkonsultin asiantuntijuus ja näkemykset. Tästä syystä viestintäkonsultin onkin oltava tulosten mukaan uskottava pystyäkseen suoriutumaan tehtävästä. Tutkielman tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta uskottavuuden rakentumisesta kompetenssista, luotettavuudesta ja hyväntahtoisuudesta eli kuulijan edun ajattelusta. Tutkielma lisää ymmärrystä siitä, miten näitä osatekijöitä ja uskottavuusvaikutelmaa pyritään viestinnän konsultin työssä rakentamaan. Lisäksi tutkielma lisää ymmärrystä siitä minkälaisia mielikuvia ja odotuksia uskottavaan asiantuntijatyötä tekevään viestinnän konsulttiin liitetään.