Viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta ja sen rakentumisesta

Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään viestinnän konsulttina. Tähän haettiin vastauksia kaksiosaisella tutkimustavoitteella. Ensimmäisen tavoitteen osan avulla selvitettiin viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vilamo, Heidi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86943
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään viestinnän konsulttina. Tähän haettiin vastauksia kaksiosaisella tutkimustavoitteella. Ensimmäisen tavoitteen osan avulla selvitettiin viestintäkonsulttien näkemyksiä uskottavuudesta työssään ja toisella osalla haettiin vastauksia siihen millaisista asioista viestintäkonsultit kokevat uskottavuuden rakentuvan työssään. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelumenetelmällä. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta viestintäkonsulttien puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin viestintäteknologian avulla videoin ja puhelimen välityksellä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten mukaan uskottavuus rakentuu asiantuntijuuden ja viestintäkonsultin ominaisuuksien varaan. Uskottavuutta viestinnän asiantuntijana myös pyritään tietoisesti rakentamaan monin eri tavoin. Tulosten mukaan vuorovaikutusosaaminen on merkittävässä osassa uskottavuuden rakentamisessa asiantuntemuksen vahvistamisen lisäksi. Tulokset osoittavat, että rakennettu mielikuva uskottavuudesta lunastetaan kuitenkin lopuksi odotuksiin vastaamisella ja jopa odotukset ylittävällä työn jäljellä. Uskottavuudella nähtiin tulosten mukaan olevan painava merkitys viestintäkonsultin työssä, sillä palvelu, jota työssä myydään, on viestintäkonsultin asiantuntijuus ja näkemykset. Tästä syystä viestintäkonsultin onkin oltava tulosten mukaan uskottava pystyäkseen suoriutumaan tehtävästä. Tutkielman tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta uskottavuuden rakentumisesta kompetenssista, luotettavuudesta ja hyväntahtoisuudesta eli kuulijan edun ajattelusta. Tutkielma lisää ymmärrystä siitä, miten näitä osatekijöitä ja uskottavuusvaikutelmaa pyritään viestinnän konsultin työssä rakentamaan. Lisäksi tutkielma lisää ymmärrystä siitä minkälaisia mielikuvia ja odotuksia uskottavaan asiantuntijatyötä tekevään viestinnän konsulttiin liitetään.