Päättöarvioinnin eettiset haasteet 6. vuosiluokan musiikin oppiaineessa

Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine kuvauksineen varmasti helpota opettajien arviointityötä juurikaan. Aiheen valikoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Jyri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86920
Description
Summary:Tutkimuksessani tutkin päättöarvioinnin eettisiä haasteita 6.vuosiluokan musiikin oppiaineessa. Arviointi mielletään opettajien keskuudessa melko haastavaksi ilmiöksi eivätkä nykyiset päättöarvioinnin kriteerit väljine kuvauksineen varmasti helpota opettajien arviointityötä juurikaan. Aiheen valikoitumiseen vaikutti sekä oma kiinnostukseni arviointia kohtaan että Ylen (2016) tekemä uutisointi, jossa melko suuri osa opettajista koki arvioinnin nykyisen opetussuunnitelman (POPS 2014) pohjalta melko epäselväksi. Tutkimukseni keskeisenä tarkastelun kohteena oli opetushallituksen työstämät, uudistetut päättöarvioinnin kriteerit, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön 1.8.2023. Toteutin tutkimuksen laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastattelin yhtä alakoulussa opettavaa musiikinopettajaa Pohjois-Savon alueella. Analysoin aineiston abduktiivisen päättelyn mukaisesti tarkastellen sitä, nousiko aineistosta teoriaosion kanssa samansuuntaisia asioita vai ilmenikö kenties jotain muuta. Tuloksista kävi ilmi oppilaantutemuksen keskeinen merkitys arvioinnissa. Tähän liittyen suuri merkitys on myös opetuksen järjestämiseen tarkoitetuilla tilaratkaisuilla sekä välineistöllä että oppituntien määrällä. Nykyiset päättöarvioinnin kriteerit osaamisen kuvauksineen näyttäytyivät monitulkintaisina ja uudistetuista päättöarvioinnin kriteereistä toivottiinkin apua päättöarviointiin sitten, kun ne tulevat käyttöön.