Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella ja koululiikunnan arvosanoilla yhteyttä koettuun motivaatioilmastoon liikuntatunneilla ja selittävätkö nämä muuttujat tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista. Selvitimme myös, onko fyysisessä aktiivisuudessa, motiv...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Oja-Nisula, Noora, Äkkinen, Petra
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86889
_version_ 1826225779503005696
author Oja-Nisula, Noora Äkkinen, Petra
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oja-Nisula, Noora Äkkinen, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oja-Nisula, Noora Äkkinen, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oja-Nisula, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella ja koululiikunnan arvosanoilla yhteyttä koettuun motivaatioilmastoon liikuntatunneilla ja selittävätkö nämä muuttujat tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista. Selvitimme myös, onko fyysisessä aktiivisuudessa, motivaatioilmastossa sekä koululiikunnan arvosanoissa sukupuolieroja. Muuttujia on tutkittu enemmän yläkouluissa ja lukioissa, minkä vuoksi tutkimme nyt kyseisiä muuttujia alakoulun liikunnanopetuksen näkökulmasta. Muuttujien selitysosuutta tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston kannalta ei ole tietääksemme tutkittu aiemmin, minkä vuoksi perehdymme myös siihen tarkemmin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto on kerätty vuonna 2011 Jyväskylän yliopiston Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi -CDG-hankkeen yhteydessä. Hankkeen tarkoitus oli selvittää oppilaiden koululiikuntaan, kouluajan ulkopuoliseen fyysiseen aktiivisuuteen ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä asioita. Aineisto kerättiin kahdesta jyväskyläläisestä koulusta ja siihen osallistui yhteensä 372 4.–6.-luokkalaista oppilasta. Emme olleet itse mukana aineiston keräämisessä. Valitsimme kyselylomakkeesta analyysiin osiot, jotka liittyivät fyysiseen kokonaisaktiivisuuteen sekä koettuun motivaatioilmastoon sekä kyselyn taustamuuttujista oppilaiden koululiikunnan arvosanaan sekä sukupuoleen. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-ohjelmalla (riippumattomien otosten T-testi, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin sekä lineaarinen regressioanalyysi). Tyttöjen ja poikien fyysisen aktiivisuuden keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja. Poikien fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli sekä tavallisen että edellisen viikon osalta tilastollisesti merkitsevästi korkeampi kuin tytöillä. Poikien liikunnan arvosanojen keskiarvo oli hieman tyttöjä korkeampi, mutta sukupuolten väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukeva motivaatioilmasto, autonomiaa tukeva motivaatioilmasto sekä fyysinen aktiivisuus korreloivat tilastollisesti merkitsevästi tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston kanssa. Fyysinen aktiivisuus, sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukeva motivaatioilmasto sekä autonomiaa tukeva motivaatioilmasto selittivät koettua tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa koko aineistossa 23 prosenttia, tytöillä 29 prosenttia ja pojilla 17 prosenttia. Liikunnan arvosana ei selittänyt koettua tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa lainkaan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta fyysisen aktiivisuuden ja psykologisten perustarpeiden tukevan tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista. Opettajat voivat hyödyntää tätä tietoa ottamalla tuntien suunnittelussa huomioon autonomian sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden toteutumisen. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus korreloi motivaatioilmaston ulottuvuuksista eniten tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston kanssa, minkä vuoksi esimerkiksi ryhmäytymiseen, yhteistyötaitoihin sekä ryhmädynamiikkaan on syytä kiinnittää huomiota. The purpose of this study was to determine if the physical activity and PE grades are related to motivational climate during PE lessons and also if the variables explain the task-oriented climate in physical education. We also examined if there are gender-differences in pupils’ physical activity, motivational climate and PE grades. These variables have been considered more in adolescents so we are focusing on elementary school students. In our knowledge it has not been studied before if these variables explain the task-oriented climate. The data was collected using quantitative methods and a questionnare survey in 2011. The data collection was a part of University of Jyväskylä’s CDG- project which aimed to examine factors concerning physical education, leisure-time physical activity and social skills. We did not participate in data collection and coding. The data was collected from two Finnish elementary schools and there was 372 participants who were 4th-6th grade students. We analyzed the answers quantitatively with SPSS (Independent Samples T-test, Pearson’s Correlation and Linear Regression Model with ENTER-method). There were statistically significant differences between boys and girls in physical activity levels. Boys had slightly higher mean in PE grades compared to girls but the gender-differences were not statistically significant. From the dimensions of the motivational climate, social relatedness and autonomy had statistically significant association with task-oriented climate. Physical activity levels also correlated statistically significantly with task-oriented climate. These three variables explained 23 percents of the variation in task-oriented climate throughout the data, within girls (29 %) and boys (17 %). PE grades did not explain the task-oriented climate. According to the results, physical activity and psychological needs do support the task-oriented climate in physical education. Teachers can utilize this by taking into account social relatedness and autonomy during the lessons. Social relatedness correlated the most with the task-oriented climate so it is important to pay attention to group dynamics and cooperation skills in physical education to create a task-oriented climate.
first_indexed 2023-05-11T20:02:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oja-Nisula, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4kkinen, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-11T05:42:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-11T05:42:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko fyysisell\u00e4 aktiivisuudella ja koululiikunnan arvosanoilla yhteytt\u00e4 koettuun motivaatioilmastoon liikuntatunneilla ja selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 n\u00e4m\u00e4 muuttujat teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista. Selvitimme my\u00f6s, onko fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa, motivaatioilmastossa sek\u00e4 koululiikunnan arvosanoissa sukupuolieroja. Muuttujia on tutkittu enemm\u00e4n yl\u00e4kouluissa ja lukioissa, mink\u00e4 vuoksi tutkimme nyt kyseisi\u00e4 muuttujia alakoulun liikunnanopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Muuttujien selitysosuutta teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston kannalta ei ole tiet\u00e4\u00e4ksemme tutkittu aiemmin, mink\u00e4 vuoksi perehdymme my\u00f6s siihen tarkemmin.\n\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2011 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi -CDG-hankkeen yhteydess\u00e4. Hankkeen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden koululiikuntaan, kouluajan ulkopuoliseen fyysiseen aktiivisuuteen ja sosiaalisiin taitoihin liittyvi\u00e4 asioita. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isest\u00e4 koulusta ja siihen osallistui yhteens\u00e4 372 4.\u20136.-luokkalaista oppilasta. Emme olleet itse mukana aineiston ker\u00e4\u00e4misess\u00e4. Valitsimme kyselylomakkeesta analyysiin osiot, jotka liittyiv\u00e4t fyysiseen kokonaisaktiivisuuteen sek\u00e4 koettuun motivaatioilmastoon sek\u00e4 kyselyn taustamuuttujista oppilaiden koululiikunnan arvosanaan sek\u00e4 sukupuoleen. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti SPSS-ohjelmalla (riippumattomien otosten T-testi, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin sek\u00e4 lineaarinen regressioanalyysi).\n\nTytt\u00f6jen ja poikien fyysisen aktiivisuuden keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja. Poikien fyysisen aktiivisuuden keskiarvo oli sek\u00e4 tavallisen ett\u00e4 edellisen viikon osalta tilastollisesti merkitsev\u00e4sti korkeampi kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Poikien liikunnan arvosanojen keskiarvo oli hieman tytt\u00f6j\u00e4 korkeampi, mutta sukupuolten v\u00e4liset erot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukeva motivaatioilmasto, autonomiaa tukeva motivaatioilmasto sek\u00e4 fyysinen aktiivisuus korreloivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston kanssa. Fyysinen aktiivisuus, sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukeva motivaatioilmasto sek\u00e4 autonomiaa tukeva motivaatioilmasto selittiv\u00e4t koettua teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa koko aineistossa 23 prosenttia, tyt\u00f6ill\u00e4 29 prosenttia ja pojilla 17 prosenttia. Liikunnan arvosana ei selitt\u00e4nyt koettua teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa lainkaan. \n\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta fyysisen aktiivisuuden ja psykologisten perustarpeiden tukevan teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston muodostumista. Opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 tietoa ottamalla tuntien suunnittelussa huomioon autonomian sek\u00e4 sosiaalisen yhteenkuuluvuuden toteutumisen. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus korreloi motivaatioilmaston ulottuvuuksista eniten teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston kanssa, mink\u00e4 vuoksi esimerkiksi ryhm\u00e4ytymiseen, yhteisty\u00f6taitoihin sek\u00e4 ryhm\u00e4dynamiikkaan on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to determine if the physical activity and PE grades are related to motivational climate during PE lessons and also if the variables explain the task-oriented climate in physical education. We also examined if there are gender-differences in pupils\u2019 physical activity, motivational climate and PE grades. These variables have been considered more in adolescents so we are focusing on elementary school students. In our knowledge it has not been studied before if these variables explain the task-oriented climate.\n\nThe data was collected using quantitative methods and a questionnare survey in 2011. The data collection was a part of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4\u2019s CDG- project which aimed to examine factors concerning physical education, leisure-time physical activity and social skills. We did not participate in data collection and coding. The data was collected from two Finnish elementary schools and there was 372 participants who were 4th-6th grade students. We analyzed the answers quantitatively with SPSS (Independent Samples T-test, Pearson\u2019s Correlation and Linear Regression Model with ENTER-method).\n\nThere were statistically significant differences between boys and girls in physical activity levels. Boys had slightly higher mean in PE grades compared to girls but the gender-differences were not statistically significant. From the dimensions of the motivational climate, social relatedness and autonomy had statistically significant association with task-oriented climate. Physical activity levels also correlated statistically significantly with task-oriented climate. These three variables explained 23 percents of the variation in task-oriented climate throughout the data, within girls (29 %) and boys (17 %). PE grades did not explain the task-oriented climate.\n\nAccording to the results, physical activity and psychological needs do support the task-oriented climate in physical education. Teachers can utilize this by taking into account social relatedness and autonomy during the lessons. Social relatedness correlated the most with the task-oriented climate so it is important to pay attention to group dynamics and cooperation skills in physical education to create a task-oriented climate.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-11T05:42:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-11T05:42:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunnan arvosana", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305112968", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86889
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afdac86a-6fba-4198-a09d-02a3b078ef4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305112968.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oja-Nisula, Noora Äkkinen, Petra Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon koululiikunnan arvosana Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 alakoulu fyysinen aktiivisuus motivaatioilmasto koululiikunta
title Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_full Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_fullStr Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_full_unstemmed Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_short Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_sort oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
title_txtP Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
topic koululiikunnan arvosana Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 alakoulu fyysinen aktiivisuus motivaatioilmasto koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu fyysinen aktiivisuus koululiikunnan arvosana koululiikunta motivaatioilmasto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305112968
work_keys_str_mv AT ojanisulanoora oppilaanfyysisenaktiivisuudenjakoululiikunnanarvosananyhteysliikuntatuntienaikais