Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja sen toteutumisesta luokan arjessa

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta inkluusiosta (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenol...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Polso, Sanna, Ketomäki, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86825
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta inkluusiosta (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuodesta 2023 laadullisilla teemahaastatteluilla, ja se koostui kuuden opettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelua sekä tutkijatriangulaatiota hyödyntäen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset inkluusiosta vaikuttivat ajatuksiin sen toteuttamisen mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimuksen mukaan kaikki haastateltavat luokanopettajat kokivat inkluusion periaatteen olevan kaunis ajatus. Suurimpana haasteena luokanopettajat pitivät resurssien riittämättömyyttä, ja he kokivat riittävien resurssien olevan edellytys inkluusion periaatteiden toteutumiselle. Opettajankoulutusta tulisi kehittää ja opettajia täydennyskouluttaa inkluusion periaatteiden toteutumisen edistämiseksi.