Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja sen toteutumisesta luokan arjessa

Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta inkluusiosta (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Polso, Sanna, Ketomäki, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86825
Description
Summary:Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta inkluusiosta (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuodesta 2023 laadullisilla teemahaastatteluilla, ja se koostui kuuden opettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelua sekä tutkijatriangulaatiota hyödyntäen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset inkluusiosta vaikuttivat ajatuksiin sen toteuttamisen mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimuksen mukaan kaikki haastateltavat luokanopettajat kokivat inkluusion periaatteen olevan kaunis ajatus. Suurimpana haasteena luokanopettajat pitivät resurssien riittämättömyyttä, ja he kokivat riittävien resurssien olevan edellytys inkluusion periaatteiden toteutumiselle. Opettajankoulutusta tulisi kehittää ja opettajia täydennyskouluttaa inkluusion periaatteiden toteutumisen edistämiseksi.