Summary: | Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta inkluusiosta (n=6). Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin alkuvuodesta 2023 laadullisilla teemahaastatteluilla, ja se koostui kuuden opettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla teemoittelua sekä tutkijatriangulaatiota hyödyntäen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien kokemukset inkluusiosta vaikuttivat ajatuksiin sen toteuttamisen mahdollisuuksista ja haasteista. Tutkimuksen mukaan kaikki haastateltavat luokanopettajat kokivat inkluusion periaatteen olevan kaunis ajatus. Suurimpana haasteena luokanopettajat pitivät resurssien riittämättömyyttä, ja he kokivat riittävien resurssien olevan edellytys inkluusion periaatteiden toteutumiselle. Opettajankoulutusta tulisi kehittää ja opettajia täydennyskouluttaa inkluusion periaatteiden toteutumisen edistämiseksi.
|