Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa

Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää mitä viihtyminen koululiikunnassa on, millaiset tekijät viihtymiseen ovat yhteydessä ja miten peruskoulun oppilaat viihtyvät koululiikunnassa. Koululiikunnassa viihtyminen on tärkeää liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkarinen, Essi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86810
_version_ 1826225807828189184
author Pekkarinen, Essi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkarinen, Essi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkarinen, Essi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkarinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää mitä viihtyminen koululiikunnassa on, millaiset tekijät viihtymiseen ovat yhteydessä ja miten peruskoulun oppilaat viihtyvät koululiikunnassa. Koululiikunnassa viihtyminen on tärkeää liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen kannalta. Liikunnanopettaja on koululiikunnan toteuttajana merkittävässä roolissa luomassa viihtymisen kokemuksia. Opettajan onkin hyvä olla tietoinen siitä, millaiset asiat koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttavat. Viihtyminen ja motivaatio liittyvät vahvasti toisiinsa. Liikuntaympäristöissä viihtymistä onkin tarkasteltu motivaatioteorioiden valossa. Keskeisimmät teoriat ovat itsemääräämisteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Lisäksi motivaatioilmasto on keskeinen käsite viihtymiseen ja motivaatioon liittyvissä tutkimuksissa. Näiden lähestymistapojen mukaan merkittäviä viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset sekä pätevyyttä korostavat tehtäväorientaatio ja tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto. Yleisesti ottaen suurin osa oppilaista kokee viihtyvänsä koululiikunnassa hyvin. Pätevyyttä, autonomiaa, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa kokevat oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin ne oppilaat, joilla vastaavat kokemukset jäävät vähäisemmiksi. Lisäksi tehtäväorientoituneet oppilaat viihtyvät koululiikunnassa paremmin kuin minäorientoituneet oppilaat. Koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttaa myös oppilaan ikä, sukupuoli, liikunnan arvosana ja vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus. Oppilaiden viihtymisestä voi päätellä, että koululiikunta huomioi suhteellisen hyvin pätevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia ja näin edesauttaa oppilaiden viihtymistä. Kuitenkaan aivan kaikki eivät koululiikunnassa viihdy tai saa tarpeeksi näitä kokemuksia. Liikuntakasvatuksen näkökulmasta oleellista olisikin huomioida näiden oppilaiden kokemuksia, ja pyrkiä luomaan ratkaisuja viihtymisen lisäämiseksi.
first_indexed 2023-05-09T20:01:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laakso, Perttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkarinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-09T07:33:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-09T07:33:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86810", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 viihtyminen koululiikunnassa on, millaiset tekij\u00e4t viihtymiseen ovat yhteydess\u00e4 ja miten peruskoulun oppilaat viihtyv\u00e4t koululiikunnassa. Koululiikunnassa viihtyminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan omaksuminen kannalta. Liikunnanopettaja on koululiikunnan toteuttajana merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa luomassa viihtymisen kokemuksia. Opettajan onkin hyv\u00e4 olla tietoinen siit\u00e4, millaiset asiat koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttavat. \n\nViihtyminen ja motivaatio liittyv\u00e4t vahvasti toisiinsa. Liikuntaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 viihtymist\u00e4 onkin tarkasteltu motivaatioteorioiden valossa. Keskeisimm\u00e4t teoriat ovat itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria ja tavoiteorientaatioteoria. Lis\u00e4ksi motivaatioilmasto on keskeinen k\u00e4site viihtymiseen ja motivaatioon liittyviss\u00e4 tutkimuksissa. N\u00e4iden l\u00e4hestymistapojen mukaan merkitt\u00e4vi\u00e4 viihtymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat autonomian, p\u00e4tevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemukset sek\u00e4 p\u00e4tevyytt\u00e4 korostavat teht\u00e4v\u00e4orientaatio ja teht\u00e4v\u00e4suuntautunut motivaatioilmasto. \n\nYleisesti ottaen suurin osa oppilaista kokee viihtyv\u00e4ns\u00e4 koululiikunnassa hyvin. P\u00e4tevyytt\u00e4, autonomiaa, sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa kokevat oppilaat viihtyv\u00e4t koululiikunnassa paremmin kuin ne oppilaat, joilla vastaavat kokemukset j\u00e4\u00e4v\u00e4t v\u00e4h\u00e4isemmiksi. Lis\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4orientoituneet oppilaat viihtyv\u00e4t koululiikunnassa paremmin kuin min\u00e4orientoituneet oppilaat. Koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttaa my\u00f6s oppilaan ik\u00e4, sukupuoli, liikunnan arvosana ja vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus. Oppilaiden viihtymisest\u00e4 voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 koululiikunta huomioi suhteellisen hyvin p\u00e4tevyyden, autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksia ja n\u00e4in edesauttaa oppilaiden viihtymist\u00e4. Kuitenkaan aivan kaikki eiv\u00e4t koululiikunnassa viihdy tai saa tarpeeksi n\u00e4it\u00e4 kokemuksia. Liikuntakasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta oleellista olisikin huomioida n\u00e4iden oppilaiden kokemuksia, ja pyrki\u00e4 luomaan ratkaisuja viihtymisen lis\u00e4\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-09T07:33:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-09T07:33:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305092893", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86810
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/94e9afec-fbcd-4f43-bee7-8c188cf14f55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305092893.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkarinen, Essi Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta motivaatio viihtyvyys
title Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_full Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_fullStr Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_full_unstemmed Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_short Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_sort oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
title_txtP Oppilaiden viihtyminen koululiikunnassa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta motivaatio viihtyvyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta motivaatio viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86810 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305092893
work_keys_str_mv AT pekkarinenessi oppilaidenviihtyminenkoululiikunnassa