Language teachers using technology reasons and beliefs

Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian käytön syitä, ja näiden suhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto opetusteknologian yleisyydestä ja pohdinta siihen liittyvästä opettajien pedagogisesta ajattelusta. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tommiska, Elmeri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86790
Description
Summary:Maisterintutkielmani tutkii suomalaisten kieltenopettajien opetusteknologian käytön syitä, ja näiden suhdetta opetusteknologiaan uskomusten ja asenteiden kautta. Tutkielman taustalla on havainto opetusteknologian yleisyydestä ja pohdinta siihen liittyvästä opettajien pedagogisesta ajattelusta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin teema-analyysin keinoin. Tutkimukseen osallistui kolme peruskoulun kielenopettajaa erilaisista taustoista. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kieltenopettajien teknologian käytön taustalla on monenlaisia syitä ja monimutkaisia, ristiriitaisiakin pedagogisia ajatusprosesseja. Tutkimukseen osallistuneille oli yhteistä teknologian käyttö sen monipuolisuuden vuoksi, mutta myös sen opettajan työmäärään positiivisesti vaikuttavien tekijöiden takia. Opettajat kokivat teknologian erottamattomaksi osaksi opettamiensa nuorten maailmaa, joka itsessäänkin riitti syyksi integroida teknologiaa opetukseen. Kaikki teknologian käyttöön vaikuttavat tekijät eivät ole opettajien hallinnassa, sillä heitä ohjaa osaltaan koulun resurssit, mutta myös mahdolliset koulun- tai kaupunginlaajuiset teknologian käyttöön liittyvät linjaukset. Teknologiaan suhtauduttiin pääosin kriittisesti, eli sen pedagogista tarkoituksenmukaisuutta pohtien, mutta teknologiataitojen opetukseen liittyvässä pohdinnassa oli myös paikoin epävarmuutta. Tulosten perusteella opetussuunnitelma on tärkeä yhteinen opetusteknologian käytön ohjaaja, mutta yksilön tasolla erityisesti opettajan omat digitaidot vaikuttavat sekä teknologian käyttöön että asenteisiin sitä kohtaan. Tarkemmat linjaukset opetussuunnitelmassa voisivat selkiyttää teknologian roolia opetuksessa. Tulosten pohjalta voidaan kuitenkin todeta, että aihe kaipaa jatkotutkimusta. Tutkielma voi toimia hyvänä pohjana tällaisille tutkimuksille, sillä se valottaa opettajien teknologiasuhdetta tavalla, jota ei ole tutkittu aikaisemmin.