Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä kä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Strum, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86771
Description
Summary:Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä käytetään teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tehtäviä tutkitaan draamakasvatuksen perusteiden viitekehyksessä sekä esteettisen kahdentumisen ja vakavan leikillisyyden näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan, mihin draamakasvatuksen tavoitteisiin ja opetussuunnitelman ohjeistuksiin tehtävät perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että draamakasvatuksen työkalujen avulla voi harjoitella kaikkia suomen kielen ja kirjallisuuden osa-alueiden taitoja erittäin käytännönläheisesti.