Yhteenveto: | Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä käytetään teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tehtäviä tutkitaan draamakasvatuksen perusteiden viitekehyksessä sekä esteettisen kahdentumisen ja vakavan leikillisyyden näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan, mihin draamakasvatuksen tavoitteisiin ja opetussuunnitelman ohjeistuksiin tehtävät perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että draamakasvatuksen työkalujen avulla voi harjoitella kaikkia suomen kielen ja kirjallisuuden osa-alueiden taitoja erittäin käytännönläheisesti.
|