Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä kä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Strum, Saara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86771
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden sekä Opetushallituksen opetussuunnitelman sisällön mukaan. Analyysimenetelmänä käytetään teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tehtäviä tutkitaan draamakasvatuksen perusteiden viitekehyksessä sekä esteettisen kahdentumisen ja vakavan leikillisyyden näkökulmista. Tutkielmassa pohditaan, mihin draamakasvatuksen tavoitteisiin ja opetussuunnitelman ohjeistuksiin tehtävät perustuvat. Tutkimustulokset osoittavat, että draamakasvatuksen työkalujen avulla voi harjoitella kaikkia suomen kielen ja kirjallisuuden osa-alueiden taitoja erittäin käytännönläheisesti.