“Valopilkkuja” luokanopettajien, koulukuraattorien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden moniammatillinen yhteistyö

Pro gradu –tutkielmamme on ajankohtainen, moniääninen katsaus koulumaailmassa toteutettavaan moniammatilliseen yhteistyöhön. Tutkielmassamme etsimme Gergenin (1984; 1999) tarinatyyppejä ja moniammatillisen yhteistyön teemoja luokanopettajien, koulukuraattorien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöide...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Katajisto, Jenni, Pirttimäki, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86641
Description
Summary:Pro gradu –tutkielmamme on ajankohtainen, moniääninen katsaus koulumaailmassa toteutettavaan moniammatilliseen yhteistyöhön. Tutkielmassamme etsimme Gergenin (1984; 1999) tarinatyyppejä ja moniammatillisen yhteistyön teemoja luokanopettajien, koulukuraattorien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kertomuksista. Lisäksi pyrimme löytämään toimivan moniammatillisen yhteistyön avaimia. Tutkimuksemme on viitekehykseltään sosiaaliskonstruktivistinen ja lähestymistavaltaan sekä tutkimusmenetelmiltään narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat 12 kertomusta, jotka kerättiin haastatteluin ja kirjoituspyynnöin. Analysoimme moniammatillisen yhteistyön kertomuksia juonianalyysin (Gergen 1984; 1999) ja kertomusten kulun yksityiskohtaisen teemoittelun (Eskola ja Suoranta 2008) avulla. Tuloksissa korostui lapsen etu ja keskeinen asema moniammatillista yhteistyötä tehdessä. Yhteistyössä merkitykselliseksi nousi myös jaettu ammatillisuus. Moniammatillisessa yhteistyössä esiintyy pitkälti lainsäädännöstä johtuvia tiedonsiirron haasteita, jotka voivat vaikuttaa jopa ammatti-identiteettiin. Yhteistyötä voitaisiin edelleen kehittää lisäämällä ammattikuntien välistä avoimuutta, tuttuutta ja tavoitettavuutta. Myös luokanopettajakoulutuksen sisältöihin toivotaan päivitystä. Tutkimuksessamme kävi ilmi, että moniammatillista yhteistyötä tehdään ammattitaidon ohella aina myös sydämellä.