Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu Suomessa eri oppilaitostyypeissä ja kaupungeissa. Lisäksi halusimme saada tietoa, miten eri päälajiryhmien edustajat kokevat urheilun ja opiskelun yhdistämisen. Tutkielman kohteena olivat nuoret eri oppil...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nyrhinen, Toni, Tiensuu, Henri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86460
_version_ 1828193038146469888
author Nyrhinen, Toni Tiensuu, Henri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyrhinen, Toni Tiensuu, Henri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyrhinen, Toni Tiensuu, Henri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyrhinen, Toni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu Suomessa eri oppilaitostyypeissä ja kaupungeissa. Lisäksi halusimme saada tietoa, miten eri päälajiryhmien edustajat kokevat urheilun ja opiskelun yhdistämisen. Tutkielman kohteena olivat nuoret eri oppilaitostyypeistä (urheiluyläkoulu, yläkoulu, urheilulukio ja lukio) ja paikkakunnilta (Jyväskylä, Lahti, Oulu ja Pori). Tutkimukseen osallistui 8. ja 9. luokkalaisia sekä lukion toisen, kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijat. Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2022 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 1146 nuorta, joista 520 opiskelijaurheilijan vastaukset otettiin huomioon. Kaksoisuran toteutumista tarkasteltiin kahdeksalla erilaisella väittämällä. Näistä neljä väittämää mittasi onnistunutta kaksoisuraa ja neljä väittämää heikkoa kaksoisuraa. Väittämistä muodostettiin faktorianalyysin avulla kaksi summamuuttujaa (onnistunut kaksoisura ja heikko kaksoisura), joiden keskiarvoja vertailtiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä yksisuuntaista varianssianalyysiä. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja urheiluyläkoululaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001), urheilu-yläkoululaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001), urheilulukiolaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001) sekä urheilulukiolaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001). Urheiluyläkouluissa ja urheilulukioissa opiskelijat kokivat kaksoisuran onnistuneen paremmin kuin yläkouluissa ja lukioissa. Kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia Porin ja Lahden oppilaitosten välillä (p=0,005) sekä Porin ja Oulun oppilaitosten välillä (p=0,003). Oulun ja Lahden oppilaitoksien opiskelijat kokivat kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin Porin oppilaitoksien opiskelijat. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero keskiarvoja tarkasteltaessa palloilulajien ja esteettisten lajien välillä (p=0,003). Palloilulajien harrastajat kokivat kaksoisuran toteutuneen paremmin kuin esteettisten lajien harrastajat. Puolestaan kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoja tarkasteltaessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero palloilulajien ja kestävyyslajien harrastajien välillä (p=0,048) kestävyyslajien urheilijoiden kokiessa kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin palloilulajien harrastajat. Tämän pro gradu -tutkielman perusteella voidaan todeta, että urheilun ja opiskelun yhdistämisessä löytyy eroja monella eri osa-alueella. Urheiluoppilaitoksissa tulokset olivat odotetusti parempia, joten olisi syytä keskittyä myös muiden oppilaitoksien urheilijoihin, koska heidän osuutensa kaikista opiskelijaurheilijoista on melko suuri. The purpose of this thesis was to investigate how to combine sports and studies in different educational institutions and cities in Finland. We wanted to get information about how the representatives of different main sports groups feel about combining sports and studies. The participants of this study were young people from different types of educational institutions (lower secondary sport school, lower secondary school, upper secondary sport school, upper secondary school) and from different cities (Jyväskylä, Lahti, Oulu and Pori). 8th and 9th graders and second-, third- and fourth-year upper secondary school students participated in the study. The data was collected in the fall semester 2022 using an electronic questionnaire. A total of 1146 young people responded to the survey, and 520 athletic students were included to the final material. The fulfillment of a dual career was examined by comparing the averages of eight different claims. Four claims measured successful dual careers and four claims measured weak dual careers. With the help of factor analysis, two sum variables were formed, whose average values were compared. Data was analyzed using one-way ANOVA. There were statistically significant differences in the mean values of the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, between lower secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001), between lower secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001), between upper secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001) and between upper secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001). In lower secondary sport schools and upper secondary sport schools, students felt that dual careers were more successful. Statistically significant differences were observed between Pori and Lahti educational institutions (p=0.005) and between Pori and Oulu educational institutions (p=0.003) with the sum variable measuring the weak implementation of a dual career. Students from Oulu and Lahti educational institutions felt that the implementation of a dual career was weaker than students from Pori educational institutions felt. With the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed when examining the averages between ball sports and aesthetic sports (p=0.003). Ball sports athletes felt that the dual career was fulfilled better than aesthetic sports athletes. On the other hand, when looking at the averages of the sum variable measuring the weak implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed between ball sports athletes and endurance sports athletes (p=0.048) while endurance sports athletes experiencing the implementation of a dual career weaker than ball sports athletes did. Based on this master's thesis, it can be stated that there are differences in many different areas when combining sports and studying. As expected, the results were better in sport educational institutions, so it would be worthwhile to focus on athletes from other educational institutions as well because they make up a relatively large group of all student athletes.
first_indexed 2023-04-20T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemist\u00f6, Donna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyrhinen, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiensuu, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-20T05:22:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-20T05:22:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten urheilun ja opiskelun yhdist\u00e4minen onnistuu Suomessa eri oppilaitostyypeiss\u00e4 ja kaupungeissa. Lis\u00e4ksi halusimme saada tietoa, miten eri p\u00e4\u00e4lajiryhmien edustajat kokevat urheilun ja opiskelun yhdist\u00e4misen. Tutkielman kohteena olivat nuoret eri oppilaitostyypeist\u00e4 (urheiluyl\u00e4koulu, yl\u00e4koulu, urheilulukio ja lukio) ja paikkakunnilta (Jyv\u00e4skyl\u00e4, Lahti, Oulu ja Pori). Tutkimukseen osallistui 8. ja 9. luokkalaisia sek\u00e4 lukion toisen, kolmannen ja nelj\u00e4nnen vuoden opiskelijat. Aineisto ker\u00e4ttiin syyslukukaudella 2022 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 1146 nuorta, joista 520 opiskelijaurheilijan vastaukset otettiin huomioon. \n\nKaksoisuran toteutumista tarkasteltiin kahdeksalla erilaisella v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 mittasi onnistunutta kaksoisuraa ja nelj\u00e4 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 heikkoa kaksoisuraa. V\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 muodostettiin faktorianalyysin avulla kaksi summamuuttujaa (onnistunut kaksoisura ja heikko kaksoisura), joiden keskiarvoja vertailtiin. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4.\n\nKaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja urheiluyl\u00e4koululaisten ja yl\u00e4koululaisten v\u00e4lill\u00e4 (p<0,001), urheilu-yl\u00e4koululaisten ja lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4 (p<0,001), urheilulukiolaisten ja yl\u00e4koululaisten v\u00e4lill\u00e4 (p<0,001) sek\u00e4 urheilulukiolaisten ja lukiolaisten v\u00e4lill\u00e4 (p<0,001). Urheiluyl\u00e4kouluissa ja urheilulukioissa opiskelijat kokivat kaksoisuran onnistuneen paremmin kuin yl\u00e4kouluissa ja lukioissa. Kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroavaisuuksia Porin ja Lahden oppilaitosten v\u00e4lill\u00e4 (p=0,005) sek\u00e4 Porin ja Oulun oppilaitosten v\u00e4lill\u00e4 (p=0,003). Oulun ja Lahden oppilaitoksien opiskelijat kokivat kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin Porin oppilaitoksien opiskelijat. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero keskiarvoja tarkasteltaessa palloilulajien ja esteettisten lajien v\u00e4lill\u00e4 (p=0,003). Palloilulajien harrastajat kokivat kaksoisuran toteutuneen paremmin kuin esteettisten lajien harrastajat. Puolestaan kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoja tarkasteltaessa havaittiin tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero palloilulajien ja kest\u00e4vyyslajien harrastajien v\u00e4lill\u00e4 (p=0,048) kest\u00e4vyyslajien urheilijoiden kokiessa kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin palloilulajien harrastajat.\n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 urheilun ja opiskelun yhdist\u00e4misess\u00e4 l\u00f6ytyy eroja monella eri osa-alueella. Urheiluoppilaitoksissa tulokset olivat odotetusti parempia, joten olisi syyt\u00e4 keskitty\u00e4 my\u00f6s muiden oppilaitoksien urheilijoihin, koska heid\u00e4n osuutensa kaikista opiskelijaurheilijoista on melko suuri.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis was to investigate how to combine sports and studies in different educational institutions and cities in Finland. We wanted to get information about how the representatives of different main sports groups feel about combining sports and studies. The participants of this study were young people from different types of educational institutions (lower secondary sport school, lower secondary school, upper secondary sport school, upper secondary school) and from different cities (Jyv\u00e4skyl\u00e4, Lahti, Oulu and Pori). 8th and 9th graders and second-, third- and fourth-year upper secondary school students participated in the study. The data was collected in the fall semester 2022 using an electronic questionnaire. A total of 1146 young people responded to the survey, and 520 athletic students were included to the final material. \n\nThe fulfillment of a dual career was examined by comparing the averages of eight different claims. Four claims measured successful dual careers and four claims measured weak dual careers. With the help of factor analysis, two sum variables were formed, whose average values were compared. Data was analyzed using one-way ANOVA.\n\nThere were statistically significant differences in the mean values of the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, between lower secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001), between lower secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001), between upper secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001) and between upper secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001). In lower secondary sport schools and upper secondary sport schools, students felt that dual careers were more successful. Statistically significant differences were observed between Pori and Lahti educational institutions (p=0.005) and between Pori and Oulu educational institutions (p=0.003) with the sum variable measuring the weak implementation of a dual career. Students from Oulu and Lahti educational institutions felt that the implementation of a dual career was weaker than students from Pori educational institutions felt. With the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed when examining the averages between ball sports and aesthetic sports (p=0.003). Ball sports athletes felt that the dual career was fulfilled better than aesthetic sports athletes. On the other hand, when looking at the averages of the sum variable measuring the weak implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed between ball sports athletes and endurance sports athletes (p=0.048) while endurance sports athletes experiencing the implementation of a dual career weaker than ball sports athletes did. \n\nBased on this master's thesis, it can be stated that there are differences in many different areas when combining sports and studying. As expected, the results were better in sport educational institutions, so it would be worthwhile to focus on athletes from other educational institutions as well because they make up a relatively large group of all student athletes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-20T05:22:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-20T05:22:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yl\u00e4kouluissa ja lukioissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304202579", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilulajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86460
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92c382a6-320a-4341-a68f-4855c74abbf9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304202579.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyrhinen, Toni Tiensuu, Henri Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 urheilulajit nuoret opiskelu lukio urheilijat urheilu opiskelijat yläkoulu
title Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_full Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_fullStr Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_full_unstemmed Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_short Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_sort opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
title_txtP Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
topic kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 urheilulajit nuoret opiskelu lukio urheilijat urheilu opiskelijat yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kaksoisura lukio nuoret opiskelijat opiskelu urheilijat urheilu urheilulajit yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202579
work_keys_str_mv AT nyrhinentoni opiskelijaurheilijoidenkaksoisurantoteutumisenerotyläkouluissajalukioissa