Sosiaalisessa mediassa tapahtuva vallankäyttö koululaisten tarinoita nettikiusaamisesta

Nykypäivänä yksi lasten ja nuorten vertaissuhteisiin liittyvän vallankäytön muoto on sosiaalisen median välityksellä tapahtuva häirintä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4.–5.- ja 8. -luokkalaisten lasten ja nuorten vertaissuhteissa sosiaalisessa mediassa tapahtuvia konfliktitilanteita ja vallankä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuominen, Carita
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86325
Kuvaus
Yhteenveto:Nykypäivänä yksi lasten ja nuorten vertaissuhteisiin liittyvän vallankäytön muoto on sosiaalisen median välityksellä tapahtuva häirintä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4.–5.- ja 8. -luokkalaisten lasten ja nuorten vertaissuhteissa sosiaalisessa mediassa tapahtuvia konfliktitilanteita ja vallankäyttöä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä sosiaalinen media saa 4.–5.- ja 8- luokkalaisten lasten ja nuorten tarinoissa. Metodisesti tutkielma kiinnittyi kerronnalliseen tutkimukseen. Tutkielman aineisto on osa VALTAKO- tutkimushankkeen -Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa –tarkastelukulmana kerrotut tunteet ja toimijuus- kirjoitelma-aineistoa, joka koostuu 125 lasten ja nuorten kirjoitelmasta. Tämän tutkielman aineistoon valikoitui 52 tarinaa, joissa joko kuvaaminen tai sosiaalinen media oli mainittuna. Tutkielman aineisto analysoitiin narratiivisin menetelmin. Tarinat olivat jaettavissa neljään tarinatyyppiin: torjunta ja särkymistarinat, aikuisen rooli tilanteiden ratkaisijana tarinat, sosiaalinen media anonyymin vallankäytön välineenä tarinat sekä valistustarinat. Nämä neljä tarinaa kuvaavat lasten ja nuorten kokemuksia ja tunteita ja ilmentävät tutkimukseen osallistuneiden lasten ja nuorten ajatuksia.