Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä

Opettajien työhyvinvoinnista on keskusteltu viime vuosina paljon ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia ja selvityksiä. Tässä tutkimuksessa kartoitin peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskursseja kahdessa luetuimpiin suomalaisiin verkkomedioihin kuuluvassa mediassa (Yle ja Ilta-Sanomat). Lisäk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäenpää, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86222
_version_ 1826225711511240704
author Mäenpää, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäenpää, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäenpää, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäenpää, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Opettajien työhyvinvoinnista on keskusteltu viime vuosina paljon ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia ja selvityksiä. Tässä tutkimuksessa kartoitin peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskursseja kahdessa luetuimpiin suomalaisiin verkkomedioihin kuuluvassa mediassa (Yle ja Ilta-Sanomat). Lisäksi täydensin aineistoa opetusalan etujärjestön omalla julkaisulla, Opettaja-lehdellä. Tutkimusaineisto koostuu 32 peruskoulun opettajien työhyvinvointia käsittelevästä uutisjutusta kahden vuoden ajalta. Tekstin, kontekstin ja lukijan kohtaamisessa syntyy merkityksiä (Lehtonen, 1996, s. 10), joita tässä tutkimuksessa tarkastelen opettajien työhyvinvointiin liittyen kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Selvitin työssäni, millaisia diskursseja uutisjutuista voidaan tunnistaa peruskoulun opettajien työhyvinvoinnista ja millaisista positioista opettajien työhyvinvoinnin diskursseja mediateksteissä tuotetaan. Tutkimusaineistossa kolme keskeisintä diskurssia ovat kaipuu perustehtävän äärelle, yleinen kuormittavuuden kokemus ja tunne arvostuksen puutteesta. Diskursseja tuotettiin lähinnä kolmesta positiosta: opettajat itse alansa osaajina ja kokijoina, rehtorit esihenkilön roolissa ja asiantuntijat laajempia näkökulmia esiin tuoden. Päättäjiin, joilla on valta vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin vaikkapa resursseja lisäämällä, viitattiin monissa uutisjutuissa, mutta heidän äänensä puuttuu aineistosta. Monet opettajat kokevat olevansa voimattomia vaikuttamaan työhönsä keskeisesti liittyviin seikkoihin, kuten erilaisiin muutoksiin ja ydintehtävien ulkopuolelle kuuluvan työn määrään, mikä osaltaan heikentää työhyvinvointia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4enp\u00e4\u00e4, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-04-03T05:29:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-04-03T05:29:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86222", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien ty\u00f6hyvinvoinnista on keskusteltu viime vuosina paljon ja aiheesta on tehty useita tutkimuksia ja selvityksi\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitin peruskoulun opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin diskursseja kahdessa luetuimpiin suomalaisiin verkkomedioihin kuuluvassa mediassa (Yle ja Ilta-Sanomat). Lis\u00e4ksi t\u00e4ydensin aineistoa opetusalan etuj\u00e4rjest\u00f6n omalla julkaisulla, Opettaja-lehdell\u00e4. Tutkimusaineisto koostuu 32 peruskoulun opettajien ty\u00f6hyvinvointia k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 uutisjutusta kahden vuoden ajalta.\nTekstin, kontekstin ja lukijan kohtaamisessa syntyy merkityksi\u00e4 (Lehtonen, 1996, s. 10), joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen opettajien ty\u00f6hyvinvointiin liittyen kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Selvitin ty\u00f6ss\u00e4ni, millaisia diskursseja uutisjutuista voidaan tunnistaa peruskoulun opettajien ty\u00f6hyvinvoinnista ja millaisista positioista opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin diskursseja mediateksteiss\u00e4 tuotetaan.\nTutkimusaineistossa kolme keskeisint\u00e4 diskurssia ovat kaipuu perusteht\u00e4v\u00e4n \u00e4\u00e4relle, yleinen kuormittavuuden kokemus ja tunne arvostuksen puutteesta. Diskursseja tuotettiin l\u00e4hinn\u00e4 kolmesta positiosta: opettajat itse alansa osaajina ja kokijoina, rehtorit esihenkil\u00f6n roolissa ja asiantuntijat laajempia n\u00e4k\u00f6kulmia esiin tuoden. P\u00e4\u00e4tt\u00e4jiin, joilla on valta vaikuttaa opettajien ty\u00f6hyvinvointiin vaikkapa resursseja lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4, viitattiin monissa uutisjutuissa, mutta heid\u00e4n \u00e4\u00e4nens\u00e4 puuttuu aineistosta. Monet opettajat kokevat olevansa voimattomia vaikuttamaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 keskeisesti liittyviin seikkoihin, kuten erilaisiin muutoksiin ja ydinteht\u00e4vien ulkopuolelle kuuluvan ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 osaltaan heikent\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-04-03T05:29:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-04-03T05:29:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin diskurssit mediasis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202304032357", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_86222
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/84d2797e-3657-450f-8db3-2035bd9c01f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202304032357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäenpää, Jenni Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi opettajat diskurssi peruskoulu diskurssianalyysi media uupumus jaksaminen
title Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_full Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_fullStr Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_full_unstemmed Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_short Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_sort peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
title_txtP Peruskoulun opettajien työhyvinvoinnin diskurssit mediasisällöissä
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi opettajat diskurssi peruskoulu diskurssianalyysi media uupumus jaksaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education diskurssi diskurssianalyysi jaksaminen media opettajat peruskoulu työhyvinvointi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86222 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304032357
work_keys_str_mv AT mäenpääjenni peruskoulunopettajientyöhyvinvoinnindiskurssitmediasisällöissä