Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa

Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja odotusarvoteoria. Näiden lisäksi kirjallisessa osassa käsitellään oppimismotivaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vierikko, Jemina
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85889
_version_ 1828193037174439936
author Vierikko, Jemina
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vierikko, Jemina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vierikko, Jemina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vierikko, Jemina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja odotusarvoteoria. Näiden lisäksi kirjallisessa osassa käsitellään oppimismotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia motivaatio-ongelmia. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia kemian opetusmenetelmiä ja niiden vaikutuksia oppilaiden motivaatioon kemian opiskelussa sekä käsitellään oppilaiden ja opettajien näkemyksiä oppilaiden motivaation syistä. Kirjallisessa osassa esitellyt motivaatioteoriat selittävät motivaation syntyä eri tavoilla. Kirjallisuuden mukaan oppilaiden motivaatioon vaikuttavat useat eri tekijät, kuten vanhemmat, opettaja ja luokan ilmapiiri. Myös erilaisilla opetusmenetelmillä on vaikutusta oppilaiden motivaatioon. Usein ne vaikuttavat oppilaiden motivaatioon positiivisesti. Tämän tutkielman kokeellisessa osassa tutkittiin sekä 7.-luokkalaisten oppilaiden että heidän opettajansa näkemyksiä oppilaiden motivaatiosta. Kokeellisessa osassa selvitettiin sitä, mistä 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opiskeluun johtuu ja miten erilaiset opetusmenetelmät vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kyselytutkimus ja haastattelututkimus. Kyselytutkimukseen osallistui yksi 7. luokan kemian ryhmä, jossa oli 13 oppilasta. Haastattelututkimukseen osallistui yksi kemian opettaja. Kokeellisessa osassa saatiin selville, että sekä haastatteluun osallistunut opettaja että kyselyyn vastanneet oppilaat olivat sitä mieltä, että kokeellinen työskentely motivoi oppilaita kemian opiskeluun. Kyselyyn vastanneita oppilaita motivoivat myös esimerkiksi opettajan esittämät demonstraatiot sekä oppilasvierailut. Kokeellisessa osassa nousi esille myös opettajan vaikutus oppilaiden motivaatioon. Haastatteluun vastannut opettaja mainitsi opettajan oman innostuksen yhdeksi oppilaita motivoivaksi asiaksi. Myös kyselyyn vastanneet oppilaat toivat opettajan vaikutuksen esille.
first_indexed 2023-03-08T21:14:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vierikko, Jemina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-08T07:04:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-08T07:04:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria, tavoiteorientaatioteoria ja odotusarvoteoria. N\u00e4iden lis\u00e4ksi kirjallisessa osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n oppimismotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 erilaisia motivaatio-ongelmia. Kirjallisessa osassa esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s erilaisia kemian opetusmenetelmi\u00e4 ja niiden vaikutuksia oppilaiden motivaatioon kemian opiskelussa sek\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaiden motivaation syist\u00e4.\n\nKirjallisessa osassa esitellyt motivaatioteoriat selitt\u00e4v\u00e4t motivaation synty\u00e4 eri tavoilla. Kirjallisuuden mukaan oppilaiden motivaatioon vaikuttavat useat eri tekij\u00e4t, kuten vanhemmat, opettaja ja luokan ilmapiiri. My\u00f6s erilaisilla opetusmenetelmill\u00e4 on vaikutusta oppilaiden motivaatioon. Usein ne vaikuttavat oppilaiden motivaatioon positiivisesti.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman kokeellisessa osassa tutkittiin sek\u00e4 7.-luokkalaisten oppilaiden ett\u00e4 heid\u00e4n opettajansa n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaiden motivaatiosta. Kokeellisessa osassa selvitettiin sit\u00e4, mist\u00e4 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opiskeluun johtuu ja miten erilaiset opetusmenetelm\u00e4t vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. K\u00e4ytetyt tutkimusmenetelm\u00e4t olivat kyselytutkimus ja haastattelututkimus. Kyselytutkimukseen osallistui yksi 7. luokan kemian ryhm\u00e4, jossa oli 13 oppilasta. Haastattelututkimukseen osallistui yksi kemian opettaja.\n\nKokeellisessa osassa saatiin selville, ett\u00e4 sek\u00e4 haastatteluun osallistunut opettaja ett\u00e4 kyselyyn vastanneet oppilaat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kokeellinen ty\u00f6skentely motivoi oppilaita kemian opiskeluun. Kyselyyn vastanneita oppilaita motivoivat my\u00f6s esimerkiksi opettajan esitt\u00e4m\u00e4t demonstraatiot sek\u00e4 oppilasvierailut. Kokeellisessa osassa nousi esille my\u00f6s opettajan vaikutus oppilaiden motivaatioon. Haastatteluun vastannut opettaja mainitsi opettajan oman innostuksen yhdeksi oppilaita motivoivaksi asiaksi. My\u00f6s kyselyyn vastanneet oppilaat toivat opettajan vaikutuksen esille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-08T07:04:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-08T07:04:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303082050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85889
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c643790f-8509-4b26-bd47-0b567c457919\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303082050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vierikko, Jemina Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 motivaatio opetus kemia opetusmenetelmät opiskelumotivaatio
title Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_full Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_fullStr Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_short Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_sort peruskoulun 7 luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
title_txtP Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 motivaatio opetus kemia opetusmenetelmät opiskelumotivaatio
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia motivaatio opetus opetusmenetelmät opiskelumotivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85889 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303082050
work_keys_str_mv AT vierikkojemina peruskoulun7luokkalaistenmotivaatiokemianopetuksessa