Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa

Kasvatustieteen pro gradu –tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat opettajien käsitykset tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä i.e. oppilaita osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikanopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa perusk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leppilampi, Sami, Lamminsivu, Paavo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85706
_version_ 1826225696208322560
author Leppilampi, Sami Lamminsivu, Paavo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppilampi, Sami Lamminsivu, Paavo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppilampi, Sami Lamminsivu, Paavo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppilampi, Sami
datasource_str_mv jyx
description Kasvatustieteen pro gradu –tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat opettajien käsitykset tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä i.e. oppilaita osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikanopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa peruskoulun matematiikanopetuksen kasvatustodellisuudesta. Tutkimuskontekstina on peruskoulututkimus ja tutkimuksen perusjoukon muodostavat Kokkolan kaupungin kouluissa työskentelevät luokanopettajat (N=165). Tutkimusaineisto on kerätty käsiteanalyysin pohjalta muodostetun strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otantaa ei satunnaistettu, joten otantateknisesti kyseessä on näyte (n=30) perusjoukosta. Tutkimuksen tuloksen kuvaamisessa ja aineiston analyysissä käytettiin kuvailevan tilastotieteen tutkimusaineiston analysointimenetelmiä, tilastollisia tunnuslukuja ja niiden graafisia vastineita. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että osallistava positiivinen pedagogiikka toteutuu osana alakoulun matematiikan opetusta. Sen lisäksi myös oppilaiden inhimillisistä tarpeista on huolehdittava oppimisen, kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen mahdollistamiseksi. Osallistavan positiivisen pedagogiikan ja oppilaiden inhimillisten tarpeiden välillä on heikko positiivinen korrelaatio .206, jolla ei ole tilastollista merkitsevyyttä (p-arvo >0.05). Tutkimustuloksista ei voida tehdä yleistyksiä otoksesta perusjoukkoon.
first_indexed 2024-09-11T08:51:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leppilampi, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamminsivu, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-03-01T06:17:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-03-01T06:17:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat opettajien k\u00e4sitykset tutkimuksen kohteena olevasta ilmi\u00f6st\u00e4 i.e. oppilaita osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikanopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa peruskoulun matematiikanopetuksen kasvatustodellisuudesta. \n\nTutkimuskontekstina on peruskoulututkimus ja tutkimuksen perusjoukon muodostavat Kokkolan kaupungin kouluissa ty\u00f6skentelev\u00e4t luokanopettajat (N=165). Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty k\u00e4siteanalyysin pohjalta muodostetun strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otantaa ei satunnaistettu, joten otantateknisesti kyseess\u00e4 on n\u00e4yte (n=30) perusjoukosta. \n\nTutkimuksen tuloksen kuvaamisessa ja aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin kuvailevan tilastotieteen tutkimusaineiston analysointimenetelmi\u00e4, tilastollisia tunnuslukuja ja niiden graafisia vastineita. Tutkimustulokset antavat viitteit\u00e4 siihen, ett\u00e4 osallistava positiivinen pedagogiikka toteutuu osana alakoulun matematiikan opetusta. Sen lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilaiden inhimillisist\u00e4 tarpeista on huolehdittava oppimisen, kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen mahdollistamiseksi. Osallistavan positiivisen pedagogiikan ja oppilaiden inhimillisten tarpeiden v\u00e4lill\u00e4 on heikko positiivinen korrelaatio .206, jolla ei ole tilastollista merkitsevyytt\u00e4 (p-arvo >0.05). Tutkimustuloksista ei voida tehd\u00e4 yleistyksi\u00e4 otoksesta perusjoukkoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-03-01T06:17:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-03-01T06:17:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulututkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistava positiivinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhimilliset tarpeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202303011966", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85706
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66168bbf-246b-490a-a69a-7f079d68bab1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202303011966.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppilampi, Sami Lamminsivu, Paavo Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa peruskoulututkimus osallistava positiivinen pedagogiikka inhimilliset tarpeet Kasvatustiede Education 102 kvantitatiivinen tutkimus matematiikka alakoulu positiivinen pedagogiikka
title Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_full Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_fullStr Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_full_unstemmed Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_short Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_sort osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
title_txtP Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
topic peruskoulututkimus osallistava positiivinen pedagogiikka inhimilliset tarpeet Kasvatustiede Education 102 kvantitatiivinen tutkimus matematiikka alakoulu positiivinen pedagogiikka
topic_facet 102 Education Kasvatustiede alakoulu inhimilliset tarpeet kvantitatiivinen tutkimus matematiikka osallistava positiivinen pedagogiikka peruskoulututkimus positiivinen pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303011966
work_keys_str_mv AT leppilampisami osallistavapositiivinenpedagogiikkajaoppilaideninhimillisettarpeetalakoulunmatema