"Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi

Suomalaisten oppilaiden tyytyväisyys elämäänsä on vähentynyt. Nuoret voivat nykyisin yhä huonommin, mikä käy ilmi itse raportoitujen mielenterveysongelmien ja psykosomaattisten oireiden kasvusta. Nuorten kouluhyvinvointi muodostuu monista eri tekijöistä, mutta oppimisvaikeuksien tiedetään olevan yht...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kokkonen, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85686
_version_ 1826225702437912576
author Kokkonen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kokkonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kokkonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kokkonen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten oppilaiden tyytyväisyys elämäänsä on vähentynyt. Nuoret voivat nykyisin yhä huonommin, mikä käy ilmi itse raportoitujen mielenterveysongelmien ja psykosomaattisten oireiden kasvusta. Nuorten kouluhyvinvointi muodostuu monista eri tekijöistä, mutta oppimisvaikeuksien tiedetään olevan yhteydessä yksinäisyyteen, alhaiseen itsetuntoon sekä koulun keskeyttämiseen. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia nuorten, joilla on erityinen tuki, määritelmiä kouluhyvinvoinnista sekä sitä edistävistä että estävistä tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli narratiivinen. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin teemahaastatteluna kahdeksalta 13–16-vuotiaita nuorelta, jotka saivat koulussa erityistä tukea. Haastatteluhetkellä nuoret olivat vuosiluokilla 6.–9. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset olivat samassa linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella koulu koettiin yhdeksi arjen kohtaamispaikaksi, jossa nuoret ylläpitävät sosiaalisia suhteita. Sosiaalisten suhteiden lisäksi viihtyisä koulurakennus edisti eniten nuorten kouluhyvinvointia. Tulosten mukaan kouluhyvinvointia estivät eniten nuoren huono koulumotivaatio ja alhainen minäkäsitys heidän itsensä arvioimana. Tutkimus osoittaa, että kouluhyvinvointiin panostamalla voidaan edistää nuorten hyvinvointia sekä positiivista koulupolkua.
first_indexed 2023-02-28T21:02:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-28T07:04:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-28T07:04:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten oppilaiden tyytyv\u00e4isyys el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 on v\u00e4hentynyt. Nuoret voivat nykyisin yh\u00e4 huonommin, mik\u00e4 k\u00e4y ilmi itse raportoitujen mielenterveysongelmien ja psykosomaattisten oireiden kasvusta. Nuorten kouluhyvinvointi muodostuu monista eri tekij\u00f6ist\u00e4, mutta oppimisvaikeuksien tiedet\u00e4\u00e4n olevan yhteydess\u00e4 yksin\u00e4isyyteen, alhaiseen itsetuntoon sek\u00e4 koulun keskeytt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia nuorten, joilla on erityinen tuki, m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 kouluhyvinvoinnista sek\u00e4 sit\u00e4 edist\u00e4vist\u00e4 ett\u00e4 est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja l\u00e4hestymistapa oli narratiivinen. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluna kahdeksalta 13\u201316-vuotiaita nuorelta, jotka saivat koulussa erityist\u00e4 tukea. Haastatteluhetkell\u00e4 nuoret olivat vuosiluokilla 6.\u20139. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimustulokset olivat samassa linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulosten perusteella koulu koettiin yhdeksi arjen kohtaamispaikaksi, jossa nuoret yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t sosiaalisia suhteita. Sosiaalisten suhteiden lis\u00e4ksi viihtyis\u00e4 koulurakennus edisti eniten nuorten kouluhyvinvointia. Tulosten mukaan kouluhyvinvointia estiv\u00e4t eniten nuoren huono koulumotivaatio ja alhainen min\u00e4k\u00e4sitys heid\u00e4n itsens\u00e4 arvioimana. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 kouluhyvinvointiin panostamalla voidaan edist\u00e4\u00e4 nuorten hyvinvointia sek\u00e4 positiivista koulupolkua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-28T07:04:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-28T07:04:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Riippuu v\u00e4h\u00e4n yhteis\u00f6st\u00e4 ja siit\u00e4, ett\u00e4 onko kavereita\u201d : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302281946", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85686
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97949fbb-f92f-4b88-802b-a89c48c355c7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302281946.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Emma "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education 101 erityinen tuki nuoret hyvinvointi oppimisvaikeudet erityisopetus
title "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_full "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_fullStr "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_full_unstemmed "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_short "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita”
title_sort riippuu vähän yhteisöstä ja siitä että onko kavereita oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_sub oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
title_txtP "Riippuu vähän yhteisöstä ja siitä, että onko kavereita” : oppimisvaikeudet ja nuorten kouluhyvinvointi
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 erityinen tuki nuoret hyvinvointi oppimisvaikeudet erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityisopetus hyvinvointi nuoret oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85686 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302281946
work_keys_str_mv AT kokkonenemma riippuuvähänyhteisöstäjasiitäettäonkokavereitaoppimisvaikeudetjanuortenkouluhyvinvo