Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit

Myötätunnolla on merkittävä rooli turvalliseksi koetun ja näin ollen oppimista edistävän ilmapiirin muodostumisessa. Koska yksilöt tulkitsevat ilmapiirin turvallisuutta ympäristönsä vuorovaikutuksesta, on myötätuntoa tärkeää tarkastella nimenomaan vuorovaikutuksellisten tekojen tasolla. Tässä tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Kaisu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85581
_version_ 1828193037142982656
author Hämäläinen, Kaisu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Kaisu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Kaisu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Kaisu
datasource_str_mv jyx
description Myötätunnolla on merkittävä rooli turvalliseksi koetun ja näin ollen oppimista edistävän ilmapiirin muodostumisessa. Koska yksilöt tulkitsevat ilmapiirin turvallisuutta ympäristönsä vuorovaikutuksesta, on myötätuntoa tärkeää tarkastella nimenomaan vuorovaikutuksellisten tekojen tasolla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin myötätuntoisen vuorovaikutuksen rakentumista ja vuorovaikutuskeinoja, joita oppimistilanteessa hyödynnettiin myötäelämisestä viestimiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen sairaalan henkilöstöstä muodostetun pienryhmän vuorovaikutuksen muotoutumista ja tulkitsemista myötätuntoiseksi. Vuorovaikutuksesta koottua havainnointiaineistoa ja äänitallennetta tarkasteltiin keskustelunanalyysin ja multimodaalisen vuorovaikutustutkimuksen metodein. Tällä tavoin pyrittiin muodostamaan käsitys siitä, kuinka vuorovaikutuksen osapuolet yhdessä rakentavat myötätuntoista vuorovaikutusta sekä millaisia vuorovaikutusresursseja ja niiden yhdistelmiä he käyttävät viestiäkseen toisilleen myötäelämistä. Myötätuntoinen vuorovaikutus rakentuu tämän tutkimuksen perusteella kahdella tavalla: kutsu-vastausperiaatteella sekä itsenäisesti ilmenevinä myötätunnon ilmauksina. Tulkinta vuorovaikutuksen myötätuntoisuudesta tehdään samanaikaisesti sekä visuaalisen että auditiivisen, ja toisinaan myös kinesteettisen, aistikanavan kautta kulkevan informaation perusteella. Tuloksia on mahdollista hyödyntää työssä oppimisen edistämiseksi, sillä taito ymmärtää ja tulkita myötätuntoista vuorovaikutusta lisää myötätuntotietoisuutta ja mahdollistaa sen hyödyntämisen myös työelämän oppimistilanteissa. Tämä tekee siitä keskeisen tulevaisuuden työelämätaidon.
first_indexed 2023-02-22T21:06:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-22T09:21:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-22T09:21:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "My\u00f6t\u00e4tunnolla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli turvalliseksi koetun ja n\u00e4in ollen oppimista edist\u00e4v\u00e4n ilmapiirin muodostumisessa. Koska yksil\u00f6t tulkitsevat ilmapiirin turvallisuutta ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 vuorovaikutuksesta, on my\u00f6t\u00e4tuntoa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella nimenomaan vuorovaikutuksellisten tekojen tasolla. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6t\u00e4tuntoisen vuorovaikutuksen rakentumista ja vuorovaikutuskeinoja, joita oppimistilanteessa hy\u00f6dynnettiin my\u00f6t\u00e4el\u00e4misest\u00e4 viestimiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisen sairaalan henkil\u00f6st\u00f6st\u00e4 muodostetun pienryhm\u00e4n vuorovaikutuksen muotoutumista ja tulkitsemista my\u00f6t\u00e4tuntoiseksi. Vuorovaikutuksesta koottua havainnointiaineistoa ja \u00e4\u00e4nitallennetta tarkasteltiin keskustelunanalyysin ja multimodaalisen vuorovaikutustutkimuksen metodein. T\u00e4ll\u00e4 tavoin pyrittiin muodostamaan k\u00e4sitys siit\u00e4, kuinka vuorovaikutuksen osapuolet yhdess\u00e4 rakentavat my\u00f6t\u00e4tuntoista vuorovaikutusta sek\u00e4 millaisia vuorovaikutusresursseja ja niiden yhdistelmi\u00e4 he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t viesti\u00e4kseen toisilleen my\u00f6t\u00e4el\u00e4mist\u00e4. My\u00f6t\u00e4tuntoinen vuorovaikutus rakentuu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella kahdella tavalla: kutsu-vastausperiaatteella sek\u00e4 itsen\u00e4isesti ilmenevin\u00e4 my\u00f6t\u00e4tunnon ilmauksina. Tulkinta vuorovaikutuksen my\u00f6t\u00e4tuntoisuudesta tehd\u00e4\u00e4n samanaikaisesti sek\u00e4 visuaalisen ett\u00e4 auditiivisen, ja toisinaan my\u00f6s kinesteettisen, aistikanavan kautta kulkevan informaation perusteella. Tuloksia on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen edist\u00e4miseksi, sill\u00e4 taito ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja tulkita my\u00f6t\u00e4tuntoista vuorovaikutusta lis\u00e4\u00e4 my\u00f6t\u00e4tuntotietoisuutta ja mahdollistaa sen hy\u00f6dynt\u00e4misen my\u00f6s ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n oppimistilanteissa. T\u00e4m\u00e4 tekee siit\u00e4 keskeisen tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-02-22T09:21:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-22T09:21:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoiseksi my\u00f6t\u00e4tuntoisesta vuorovaikutuksesta : my\u00f6t\u00e4el\u00e4v\u00e4n viestinn\u00e4n rakentuminen ja resurssit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302221840", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85581
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/316895fe-dc1f-4e8d-8585-e47b082a9612\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302221840.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Kaisu Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit Aikuiskasvatus Adult Education 102 vuorovaikutus empatia viestintä
title Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_full Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_fullStr Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_full_unstemmed Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_short Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta
title_sort tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_sub myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
title_txtP Tietoiseksi myötätuntoisesta vuorovaikutuksesta : myötäelävän viestinnän rakentuminen ja resurssit
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 vuorovaikutus empatia viestintä
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus empatia viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302221840
work_keys_str_mv AT hämäläinenkaisu tietoiseksimyötätuntoisestavuorovaikutuksestamyötäelävänviestinnänrakentuminenja