Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ilmenee. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi ja si...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kovalainen, Karoliina, Riihelä, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85444
_version_ 1826225775912681472
author Kovalainen, Karoliina Riihelä, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kovalainen, Karoliina Riihelä, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kovalainen, Karoliina Riihelä, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kovalainen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ilmenee. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi ja sitoutuminen ovat pitkään olleet yhteiskunnallisen tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tavoitteena on siten kehittää konkreettisia keinoja johtamisen tueksi ja työhyvinvoinnin edistämiseksi ja varhaiskasvatuksen henkilöstön alalle sitoutumisen vahvistamiseksi. Tutkimus on saanut OAJ:n hankerahan. Tutkielma on toteutettu kahdella - aiempiin tutkimuksiin sekä tutkimusaineistoon pohjautuvalla - sisällönanalyysillä. Aiempiin tutkimuksiin perustuva analyysi on toteutettu ennen tutkimuksen aineiston keruuta vaikuttaen lomakehaastattelun kysymysten rakentumiseen. Tutkimuksen informantteina toimivat varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajat sekä henkilöstö, jotka ovat valikoituneet tutkimukseen valtakunnallisesti satunnaisotannalla. Tutkimukseen osallistui lopulta kuusi tutkittavaa. Aiempien tutkimusten pohjalta toteutetusta analyysirungosta on havaittavissa neljä työhyvinvoinnin rakentumisen taustalla vaikuttavaa ulottuvuutta: työhyvinvoinnin johtajuus, työhyvinvoinnin yhteiskunnalliset tekijät, työhyvinvoinnin sosiaalinen ulottuvuus sekä työhyvinvoinnin psykologinen ulottuvuus. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyyttisesti luokittelemalla pelkistettyjä ilmauksia aiempien tutkimusten pohjalta löytyneiden työhyvinvoinnin ulottuvuuksien mukaisesti. Tutkimustuloksia tarkasteltiin siten ulottuvuuksien kautta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Sisällönanalyysien myötä muodostui siten syvällinen ymmärrys niistä tekijöistä, joilla varhaiskasvatuksen yksiköiden johtajat voivat olla edistämässä henkilöstönsä työhyvinvointia. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta varhaiskasvatuksen yksikön johtajan käyttäytymisen, vuorovaikutuksen sekä luottamussuhteen rakentumisen olevan merkityksellistä koko työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisen kannalta. Työhyvinvointia edistävät johtajan toimintatavat mahdollistuvat johtajan omasta työhyvinvoinnista huolehtimisen sekä positiivisen suhtautumisen myötä. Tutkimus luo konkreettisia ohjeita johtajille sekä oman työnsä kehittämiseksi että työyhteisön työhyvinvoinnin edistämiseksi. The purpose for the research was to investigate the role of directors of childcare centres in construction of job-wellbeing and examine the behavior and practices that leaders express to develop the job-wellbeing in the early childooh education settings. Especially, job-wellbeing and engagement for teachers of early childhood education and care (ECEC) have been under discussion for extended time in Finland. The aim of the research was to develope concrete methods and tools for guidance to leadership to advance the job-wellbeing in the work community to confirm work engagement of teachers in ECEC. The research was conducted with two content analysises based on previous studies and research material. The content analysis based on previous studies affected on questions in structured interview. The research informants are childcare centres directors and employees selected by nationwide random sampling. Six examinees participated in the research. There are four dimensions to be found in the research framework that affects wellbeing at work: leadership of job-wellbeing, societal factors of job-wellbeing, social dimension of job-wellbeing and psychological dimension of job-wellbeing. The analysis of research material was construcred by categorizing simplified phrases found in dimensions of job-wellbeing. The research results were viewed in early childhood education context. Content analysises contructs deeper understanding of factors that daycare directors could use to promote their employeers job-wellbeing. It can be stated based on the result that the leaders behavior, interaction and developing trustworthy relationship with employeers is significant for the wellbeing of the entire working community. Positive mindset and taking care of each own wellbeing provides for job-wellbeing and leaders actions behind. The research creates concrete quidance for leaders for their own development as well as enhancing the job-wellbeing in their community.
first_indexed 2023-02-14T21:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovalainen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihel\u00e4, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-14T07:25:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-14T07:25:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitta\u0308a\u0308, mika\u0308 on varhaiskasvatuksen yksiko\u0308n johtajan rooli tyo\u0308yhteiso\u0308n tyo\u0308hyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia tyo\u0308hyvinvointia edista\u0308via\u0308 johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ilmenee. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien tyo\u0308hyvinvointi ja sitoutuminen ovat pitka\u0308a\u0308n olleet yhteiskunnallisen tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tavoitteena on siten kehitta\u0308a\u0308 konkreettisia keinoja johtamisen tueksi ja tyo\u0308hyvinvoinnin edista\u0308miseksi ja varhaiskasvatuksen henkilo\u0308sto\u0308n alalle sitoutumisen vahvistamiseksi. Tutkimus on saanut OAJ:n hankerahan. \n\n\t\t \n\nTutkielma on toteutettu kahdella - aiempiin tutkimuksiin seka\u0308 tutkimusaineistoon pohjautuvalla - sisa\u0308llo\u0308nanalyysilla\u0308. Aiempiin tutkimuksiin perustuva analyysi on toteutettu ennen tutkimuksen aineiston keruuta vaikuttaen lomakehaastattelun kysymysten rakentumiseen. Tutkimuksen informantteina toimivat varhaiskasvatuksen yksiko\u0308iden johtajat seka\u0308 henkilo\u0308sto\u0308, jotka ovat valikoituneet tutkimukseen valtakunnallisesti satunnaisotannalla. Tutkimukseen osallistui lopulta kuusi tutkittavaa. \n\n\t\t\t\t\t \n\nAiempien tutkimusten pohjalta toteutetusta analyysirungosta on havaittavissa nelja\u0308 tyo\u0308hyvinvoinnin rakentumisen taustalla vaikuttavaa ulottuvuutta: tyo\u0308hyvinvoinnin johtajuus, tyo\u0308hyvinvoinnin yhteiskunnalliset tekija\u0308t, tyo\u0308hyvinvoinnin sosiaalinen ulottuvuus seka\u0308 tyo\u0308hyvinvoinnin psykologinen ulottuvuus. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin sisa\u0308llo\u0308nanalyyttisesti luokittelemalla pelkistettyja\u0308 ilmauksia aiempien tutkimusten pohjalta lo\u0308ytyneiden tyo\u0308hyvinvoinnin ulottuvuuksien mukaisesti. Tutkimustuloksia tarkasteltiin siten ulottuvuuksien kautta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Sisa\u0308llo\u0308nanalyysien myo\u0308ta\u0308 muodostui siten syva\u0308llinen ymma\u0308rrys niista\u0308 tekijo\u0308ista\u0308, joilla varhaiskasvatuksen yksiko\u0308iden johtajat voivat olla edista\u0308ma\u0308ssa\u0308 henkilo\u0308sto\u0308nsa\u0308 tyo\u0308hyvinvointia. \n\n\t\t\t\t\t \n\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta varhaiskasvatuksen yksiko\u0308n johtajan ka\u0308ytta\u0308ytymisen, vuorovaikutuksen seka\u0308 luottamussuhteen rakentumisen olevan merkityksellista\u0308 koko tyo\u0308yhteiso\u0308n tyo\u0308hyvinvoinnin rakentumisen kannalta. Tyo\u0308hyvinvointia edista\u0308va\u0308t johtajan toimintatavat mahdollistuvat johtajan omasta tyo\u0308hyvinvoinnista huolehtimisen seka\u0308 positiivisen suhtautumisen myo\u0308ta\u0308. Tutkimus luo konkreettisia ohjeita johtajille seka\u0308 oman tyo\u0308nsa\u0308 kehitta\u0308miseksi etta\u0308 tyo\u0308yhteiso\u0308n tyo\u0308hyvinvoinnin edista\u0308miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose for the research was to investigate the role of directors of childcare centres in construction of job-wellbeing and examine the behavior and practices that leaders express to develop the job-wellbeing in the early childooh education settings. Especially, job-wellbeing and engagement for teachers of early childhood education and care (ECEC) have been under discussion for extended time in Finland. The aim of the research was to develope concrete methods and tools for guidance to leadership to advance the job-wellbeing in the work community to confirm work engagement of teachers in ECEC. \n\n \n\nThe research was conducted with two content analysises based on previous studies and research material. The content analysis based on previous studies affected on questions in structured interview. The research informants are childcare centres directors and employees selected by nationwide random sampling. Six examinees participated in the research. \n\n \n\nThere are four dimensions to be found in the research framework that affects wellbeing at work: leadership of job-wellbeing, societal factors of job-wellbeing, social dimension of job-wellbeing and psychological dimension of job-wellbeing. The analysis of research material was construcred by categorizing simplified phrases found in dimensions of job-wellbeing. The research results were viewed in early childhood education context. Content analysises contructs deeper understanding of factors that daycare directors could use to promote their employeers job-wellbeing. \n\n \n\nIt can be stated based on the result that the leaders behavior, interaction and developing trustworthy relationship with employeers is significant for the wellbeing of the entire working community. Positive mindset and taking care of each own wellbeing provides for job-wellbeing and leaders actions behind. The research creates concrete quidance for leaders for their own development as well as enhancing the job-wellbeing in their community.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-02-14T07:25:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-14T07:25:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "130", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early childhood education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leadership", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "management", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "job-wellbeing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajan rooli ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4 : miten varhaiskasvatuksen yksik\u00f6n johtaja voi toiminnallaan edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ty\u00f6hyvinvointia?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302141733", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85444
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc6ddfff-0070-4da6-a4cf-0782131ffa1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302141733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kovalainen, Karoliina Riihelä, Sofia Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia? early childhood education leadership management job-wellbeing Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi johtaminen varhaiskasvatus työyhteisöt johtajuus päiväkodit johtajat hyvinvointi vuorovaikutus työtyytyväisyys
title Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
title_full Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
title_fullStr Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia? Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
title_full_unstemmed Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia? Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
title_short Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä
title_sort johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia
title_sub miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
title_txtP Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
topic early childhood education leadership management job-wellbeing Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi johtaminen varhaiskasvatus työyhteisöt johtajuus päiväkodit johtajat hyvinvointi vuorovaikutus työtyytyväisyys
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus early childhood education hyvinvointi job-wellbeing johtajat johtajuus johtaminen leadership management päiväkodit työhyvinvointi työtyytyväisyys työyhteisöt varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302141733
work_keys_str_mv AT kovalainenkaroliina johtajanroolityöhyvinvoinninedistämisessämitenvarhaiskasvatuksenyksikönjohta