"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijöiden omien kokemusten avulla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Arvaja, Iina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85433
_version_ 1828193037107331072
author Arvaja, Iina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Arvaja, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Arvaja, Iina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Arvaja, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijöiden omien kokemusten avulla, mitkä eri sosioemotionaaliset taidot vaikuttivat tiimissä työskentelyn toimivuuteen ja sitä kautta so- siaaliseen työhyvinvointiin. Tutkielman aineistona käytettiin TUIKKU-hankkeen (2022) tutkijoiden to- teuttamia varhaiskasvatuksen työntekijöiden videoavusteisia yksilö- ja ryhmä- haastatteluja, jotka kerättiin tammi-kesäkuussa 2022. Haastatteluista yhdeksän oli yksilöhaastatteluja ja kolme ryhmähaastatteluja. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisella sisällönanalyysilla, jonka avulla tunnistettiin pääteemat: tunteiden ilmaisu, emotionaalinen tuki ja yhteisöllisyyden rakentaminen. Teemat muodostettiin teoriasidonnaisesti tukeutuen aiempaan tutkimukseen sosioemotionaalisista taidosta. Tämä tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan olevan sosio- emotionaalisesti taitavia. Varhaiskasvatuksen henkilökunta pyrki löytämään rakentavia tapoja sekä yhteiseen että yksilölliseen tunteiden ilmaisemiseen ja -säätelyyn tiimityössä. Tiimin jäsenten vuorovaikutus ja tunneilmaisu oli toisia tukevaa, kunnioittavaa ja aitoa. Huumoria, empatiaa ja tunteiden sanoittamista pidettiin tärkeinä sosioemotionaalisina taitoina tiimityössä. Nämä taidot olivat osoitus myös sosiaalisen työhyvinvoinnin edistämisestä työtiimissä ja -yhtei- sössä.
first_indexed 2023-02-10T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arvaja, Iina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-02-10T09:03:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-02-10T09:03:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85433", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkielman tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308 Suomessa tyo\u0308skentelevien varhaiskasvatuksen tyo\u0308ntekijo\u0308iden sosioemotionaalisten taitojen merkitysta\u0308 tiimityo\u0308skentelylle ja sosiaaliselle tyo\u0308hyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin tyo\u0308ntekijo\u0308iden omien kokemusten avulla, mitka\u0308 eri sosioemotionaaliset taidot vaikuttivat tiimissa\u0308 tyo\u0308skentelyn toimivuuteen ja sita\u0308 kautta so- siaaliseen tyo\u0308hyvinvointiin.\nTutkielman aineistona ka\u0308ytettiin TUIKKU-hankkeen (2022) tutkijoiden to- teuttamia varhaiskasvatuksen tyo\u0308ntekijo\u0308iden videoavusteisia yksilo\u0308- ja ryhma\u0308- haastatteluja, jotka kera\u0308ttiin tammi-kesa\u0308kuussa 2022. Haastatteluista yhdeksa\u0308n oli yksilo\u0308haastatteluja ja kolme ryhma\u0308haastatteluja. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisella sisa\u0308llo\u0308nanalyysilla, jonka avulla tunnistettiin pa\u0308a\u0308teemat: tunteiden ilmaisu, emotionaalinen tuki ja yhteiso\u0308llisyyden rakentaminen. Teemat muodostettiin teoriasidonnaisesti tukeutuen aiempaan tutkimukseen sosioemotionaalisista taidosta.\nTa\u0308ma\u0308 tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen henkilo\u0308kunnan olevan sosio- emotionaalisesti taitavia. Varhaiskasvatuksen henkilo\u0308kunta pyrki lo\u0308yta\u0308ma\u0308a\u0308n rakentavia tapoja seka\u0308 yhteiseen etta\u0308 yksilo\u0308lliseen tunteiden ilmaisemiseen ja -sa\u0308a\u0308telyyn tiimityo\u0308ssa\u0308. Tiimin ja\u0308senten vuorovaikutus ja tunneilmaisu oli toisia tukevaa, kunnioittavaa ja aitoa. Huumoria, empatiaa ja tunteiden sanoittamista pidettiin ta\u0308rkeina\u0308 sosioemotionaalisina taitoina tiimityo\u0308ssa\u0308. Na\u0308ma\u0308 taidot olivat osoitus myo\u0308s sosiaalisen tyo\u0308hyvinvoinnin edista\u0308misesta\u0308 tyo\u0308tiimissa\u0308 ja -yhtei- so\u0308ssa\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-02-10T09:03:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-02-10T09:03:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua\" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimity\u00f6skentelylle ja sosiaaliselle ty\u00f6hyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202302101711", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_85433
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b11b047c-40a1-4b3b-bb45-76ae15d6e9f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202302101711.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arvaja, Iina "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus työhyvinvointi tiimityö tunteet sosiaaliset taidot sosioemotionaaliset taidot työyhteisöt tunnetaidot vuorovaikutus tiimit
title "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_full "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_fullStr "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_short "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua"
title_sort toinen voi lohduttaa toista kokea empatiaa ja samaistua sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_sub sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
title_txtP "Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus työhyvinvointi tiimityö tunteet sosiaaliset taidot sosioemotionaaliset taidot työyhteisöt tunnetaidot vuorovaikutus tiimit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus sosiaaliset taidot sosioemotionaaliset taidot tiimit tiimityö tunnetaidot tunteet työhyvinvointi työyhteisöt varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85433 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302101711
work_keys_str_mv AT arvajaiina toinenvoilohduttaatoistakokeaempatiaajasamaistuasosioemotionaalistentaitojenmerkityst