Digitaalisten pelien narratiivi

Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. Esimerkkipelit jaetaan kolmeen eri kategoriaan narratiivin perusteella. Jokais...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppi, Nataniel
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84874
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. Esimerkkipelit jaetaan kolmeen eri kategoriaan narratiivin perusteella. Jokaisen pelin kohdalla tutkitaan tarkemmin tämän pelimekaniikkojen avulla kerrottua narratiivia. In this study we define narrative and game mechanics as well as explore how game mechanics can support storytelling in digital games, defining so called narrative game mechanics. The example games are divided into three categories based on their narrative. We take a closer look at what kind of narrative each game tells through its game mechanics.