Opettajankouluttajien inkluusioasenteet

Inkluusio on ajankohtainen sekä kiivasta keskustelua herättävä aihe. Ilmiötä on tutkittu kasvatuksen ja koulutuksen kentillä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin monelta eri kantilta, mutta vähemmän opettajankouluttajien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajankouluttaji...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sydänlammi, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84822
Kuvaus
Yhteenveto:Inkluusio on ajankohtainen sekä kiivasta keskustelua herättävä aihe. Ilmiötä on tutkittu kasvatuksen ja koulutuksen kentillä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin monelta eri kantilta, mutta vähemmän opettajankouluttajien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajankouluttajien inkluusioon liittyviä asenteita, erityisesti kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Lisäksi selvitettiin, löytyykö opettajankouluttajien inkluusio-asenteissa eroja riippuen siitä työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei. Tutkimuksen aineisto koostui keväällä 2022 suomalaisilta opettajankouluttajilta kerätystä, HOHTO-hankkeeseen ja Jyväskylän yliopiston rahoittamaan KOPTUKE/OPUT-hankkeeseen liittyvästä, valmiista kyselyaineistosta. Kyselyssä hyödynnettiin Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen (2012) hankkeessa syntynyttä Osallistavan opettajan profiilia. Tutkimukseen vastasi 142 opettajankouluttajaa, joista tähän tutkimukseen otettiin mukaan 130. Aineisto analysoitiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysia sekä monimuuttujaista varianssianalyysia. Tutkimuksessa löydettiin kaksi ulottuvuutta, jotka kuvasivat opettajankouluttajien inkluusioasenteita kaikkien oppijoiden tukemiseen liittyen. Tulokset osoittivat myös, että harjoittelukouluissa työskentelevät opettajankouluttajat raportoivat hieman kielteisempiä asenteita inkluusiota kohtaan kuin muut opettajankouluttajat. Yleisesti kuitenkin opettajankouluttajien inkluusioasenteet olivat tässä tutkimuksessa myönteisiä kaikkien oppijoiden tukemista kohtaan.