Digitaalisten pelien dialogien kehittäminen automaattisen tekstinluonnin avulla

Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää voidaanko digitaalisten narratiivisten pelien dialogeja kehittää automaattisen tekstinluonnin avulla. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin pelikehitykseen suunnattuja automaattisen tekstinluonnin menetelmiä. Tarkasteltujen menetelmien pohjalta kä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäntysaari, Pekka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84818
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus oli selvittää voidaanko digitaalisten narratiivisten pelien dialogeja kehittää automaattisen tekstinluonnin avulla. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin pelikehitykseen suunnattuja automaattisen tekstinluonnin menetelmiä. Tarkasteltujen menetelmien pohjalta käsiteltiin automaattisen tekstinluonnin hyötyjä, dialogien varioimisen vaikutusta immersioon, ja eri menetelmien käyttöön liittyviä haasteita. The purpose of this bachelor´s thesis was to find out whether dialogues of digital narrative games can be developed using automatic text generation. In the literature review, automatic text generation methods aimed at game development were examined. Based on the reviewed methods, the benefits of automatic text generation, the impact of varying dialogues on immersion, and the challenges associated with the use of different methods were discussed.