Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä

Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kolehmainen, Verneri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84544
Kuvaus
Yhteenveto:Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjien kokemuksia virtuaalihyödykkeiden kauppaan liittyen. Tarkastelemalla virtuaalihyödykkeiden ominaisuuksia sekä kauppapaikkojen toimintoja kuvataan uudenlaiseen kaupankäyntiin vaikuttavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaiset virtuaalihyödykkeen ominaisuudet vaikuttavat tuotteen myyntiin sekä miten virtuaalihyödykkeiden kauppapaikat tukevat asiakastyytyväisyyttä ja ostomotivaatiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta hyödyntäen kansainvälisissä lehdissä julkaistuja tutkimusartikkeleja. Tutkimuksessa havaittiin, että käyttäjien tunteet ovat vahvasti sidoksissa ostopäätöksen tekemiseen. Virtuaalihyödykkeiden myynnissä on keskityttävä tarkastelemaan hyödykkeiden emotionaalista arvoa sekä mittaamaan käyttäjätyytyväisyyttä. Työkaluja näiden edistämiseksi ovat alustan tarjoamat sosiaaliset toiminnot.