Virtuaalihyödykkeiden ominaisuudet ja myynti videopeleissä

Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Verneri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84544
Description
Summary:Viime vuosikymmenien aikana videopeliala sekä sitä käsittelevä tutkimus on ollut kiihtyvässä kasvussa. Perinteisten hyödykkeiden lisäksi nykyisin myytävät virtuaalihyödykkeet ovat merkittävässä asemassa kuluttajille tarjottavina tuotteina. Aiempi tutkimuskirjallisuus keskittyy analysoimaan käyttäjien kokemuksia virtuaalihyödykkeiden kauppaan liittyen. Tarkastelemalla virtuaalihyödykkeiden ominaisuuksia sekä kauppapaikkojen toimintoja kuvataan uudenlaiseen kaupankäyntiin vaikuttavia tekijöitä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaiset virtuaalihyödykkeen ominaisuudet vaikuttavat tuotteen myyntiin sekä miten virtuaalihyödykkeiden kauppapaikat tukevat asiakastyytyväisyyttä ja ostomotivaatiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta hyödyntäen kansainvälisissä lehdissä julkaistuja tutkimusartikkeleja. Tutkimuksessa havaittiin, että käyttäjien tunteet ovat vahvasti sidoksissa ostopäätöksen tekemiseen. Virtuaalihyödykkeiden myynnissä on keskityttävä tarkastelemaan hyödykkeiden emotionaalista arvoa sekä mittaamaan käyttäjätyytyväisyyttä. Työkaluja näiden edistämiseksi ovat alustan tarjoamat sosiaaliset toiminnot.