What is intercultural communication and are we competent in it? Perceptions of English language graduates

Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös arkielämäämme. Sen yleisenä välineenä toimii englannin kieli lingua francana. Siispä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84444
_version_ 1828193056065585152
author Holopainen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holopainen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holopainen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holopainen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien välinen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lisääntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. Tämä on tuonut kulttuurienvälisen viestinnän osaksi myös arkielämäämme. Sen yleisenä välineenä toimii englannin kieli lingua francana. Siispä niin englannin kielen kuin kulttuurienvälisen kommunikaation roolit nykyajan työelämässä ovat kasvaneet. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kartoittaa, kuinka kohderyhmä ymmärtää kulttuurienvälistä kommunikaatiota ilmiönä ja mitkä opintoihin liittyvät tekijät ovat vaikuttaneet heidän kulttuurienvälisen kommunikaatiokykynsä kehittymiseen. Kohderyhmänä olivat viimeisen kahden vuoden aikana valmistuneet englannin pääaineopiskelijat. Tutkimuksen tavoitteiden yhteisenä päämääränä oli selvittää, kuinka kohderyhmän opinnot ovat valmistaneet heitä kohtaamaan ja toimimaan nykypäivän työelämän vaatimuksien kanssa, joihin kulttuurienvälinen viestintä, globalisaatio ja englannin kieli lingua francan roolissa ovat tuoneet oman lisänsä. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen, sillä sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kerätty aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla, jonka aikana data luokiteltiin eri koodeiksi. Nämä koodit koottiin ajatuskarttojen avulla pää- ja alateemoiksi, joista muodostuivat tutkimuskysymysten päätulokset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohderyhmä tunnisti kulttuurienväliselle viestinnälle useita olennaisia piirteitä. Näitä olivat kieli, vuorovaikutus, kulttuuri ja kansainvälisyys sekä kommunikaatio, tavoitteet ja taidot. Lisäksi osallistujat näkivät opinnoissaan hieman enemmän tukevia kuin puuttuvia tekijöitä kulttuurienvälisen kommunikaation kyvykkyyden kehittymisen kannalta. Tärkeimpinä näistä nähtiin kurssit, ulkomailla oleskelu sekä sosiaalinen elämä. Vastaavasti puuttuvia tekijöitä olivat käytännön haasteiden uupuminen ja koronarajoitukset, mutta myös kurssit näkökulmasta riippuen. Näitä kaikkia tekijöitä yhdistää kokemusten kartuttaminen käytännössä tai tämän ulottuvuuden poissaolo.
first_indexed 2022-12-19T21:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-19T06:07:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-19T06:07:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Eri kulttuuri- ja ihmisryhmien v\u00e4linen kontakti on viimeisten vuosikymmenien aikana lis\u00e4\u00e4ntynyt globalisaation ja ihmisten kasvaneen liikkuvuuden seurauksena. T\u00e4m\u00e4 on tuonut kulttuurienv\u00e4lisen viestinn\u00e4n osaksi my\u00f6s arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4mme. Sen yleisen\u00e4 v\u00e4lineen\u00e4 toimii englannin kieli lingua francana. Siisp\u00e4 niin englannin kielen kuin kulttuurienv\u00e4lisen kommunikaation roolit nykyajan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ovat kasvaneet. \n T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena oli kartoittaa, kuinka kohderyhm\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kulttuurienv\u00e4list\u00e4 kommunikaatiota ilmi\u00f6n\u00e4 ja mitk\u00e4 opintoihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t ovat vaikuttaneet heid\u00e4n kulttuurienv\u00e4lisen kommunikaatiokykyns\u00e4 kehittymiseen. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat viimeisen kahden vuoden aikana valmistuneet englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijat. Tutkimuksen tavoitteiden yhteisen\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kohderyhm\u00e4n opinnot ovat valmistaneet heit\u00e4 kohtaamaan ja toimimaan nykyp\u00e4iv\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n vaatimuksien kanssa, joihin kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4, globalisaatio ja englannin kieli lingua francan roolissa ovat tuoneet oman lis\u00e4ns\u00e4. \n Tutkimus oli tyypilt\u00e4\u00e4n laadullinen, sill\u00e4 sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla, jonka aikana data luokiteltiin eri koodeiksi. N\u00e4m\u00e4 koodit koottiin ajatuskarttojen avulla p\u00e4\u00e4- ja alateemoiksi, joista muodostuivat tutkimuskysymysten p\u00e4\u00e4tulokset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kohderyhm\u00e4 tunnisti kulttuurienv\u00e4liselle viestinn\u00e4lle useita olennaisia piirteit\u00e4. N\u00e4it\u00e4 olivat kieli, vuorovaikutus, kulttuuri ja kansainv\u00e4lisyys sek\u00e4 kommunikaatio, tavoitteet ja taidot. Lis\u00e4ksi osallistujat n\u00e4kiv\u00e4t opinnoissaan hieman enemm\u00e4n tukevia kuin puuttuvia tekij\u00f6it\u00e4 kulttuurienv\u00e4lisen kommunikaation kyvykkyyden kehittymisen kannalta. T\u00e4rkeimpin\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 n\u00e4htiin kurssit, ulkomailla oleskelu sek\u00e4 sosiaalinen el\u00e4m\u00e4. Vastaavasti puuttuvia tekij\u00f6it\u00e4 olivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteiden uupuminen ja koronarajoitukset, mutta my\u00f6s kurssit n\u00e4k\u00f6kulmasta riippuen. N\u00e4it\u00e4 kaikkia tekij\u00f6it\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 kokemusten kartuttaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tai t\u00e4m\u00e4n ulottuvuuden poissaolo.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-12-19T06:07:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-19T06:07:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intercultural communicative competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a lingua franca", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212195699", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua francat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua franca", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intercultural communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84444
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/561d682f-bf59-44c4-9bf7-adc885376b2d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212195699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Emmi What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates intercultural communicative competence English as a lingua franca Englannin kieli English 301 lingua francat kulttuurienvälinen viestintä englannin kieli viestintä kulttuuri lingua franca intercultural communication English language communication culture
title What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
title_full What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
title_fullStr What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
title_full_unstemmed What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
title_short What is intercultural communication and are we competent in it?
title_sort what is intercultural communication and are we competent in it perceptions of english language graduates
title_sub Perceptions of English language graduates
title_txtP What is intercultural communication and are we competent in it? : Perceptions of English language graduates
topic intercultural communicative competence English as a lingua franca Englannin kieli English 301 lingua francat kulttuurienvälinen viestintä englannin kieli viestintä kulttuuri lingua franca intercultural communication English language communication culture
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a lingua franca English language communication culture englannin kieli intercultural communication intercultural communicative competence kulttuuri kulttuurienvälinen viestintä lingua franca lingua francat viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212195699
work_keys_str_mv AT holopainenemmi whatisinterculturalcommunicationandarewecompetentinitperceptionsofenglishlanguage