Summary: | Due Diligence on yrityskauppojen yhteyteen vakiintunut termi, jolla viitataan ostettavan tai myytävän kohteen huolelliseen ennakkotarkastamiseen ennen kauppakirjan allekirjoittamista. Due diligence -tarkastuksen tavoitteena on todentaa, että kohdeyrityksestä saatu informaatio on sen mukaista, jonka perusteella ostaja on alustavan hintaehdotuksensa antanut. Due diligence tarjoaa molemmille kaupan osapuolille tietoisemman arvion kohteeseen liittyvistä riskeistä ja hyödyistä, sekä vähentää informaation asymmetriaa ostajan ja myyjän välillä.
Due diligencea aiheena voidaan pitää ajankohtaisena, sillä yrityskaupat ovat merkittävässä roolissa yritysten strategisten ja kasvutavoitteiden toteuttamisessa. Koska yrityskauppa on kaikkea muuta kuin riskitön prosessi, edellyttää kaupassa onnistuminen ostettavan yrityksen ja sen liiketoiminnan kokonaisvaltaista tuntemista. Tämän edellytyksen täyttämiseksi on due diligencen rooli osana yrityskauppaa merkittävä, vaikka kyseessä ei ole lakisääteinen tehtävä eikä sen suorittamiselle ole olemassa yhtä yleistä mallia.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata asiantuntijoiden näkemyksiä due diligencen aikana kerätyn informaation merkityksestä osana yrityskauppaa. Lisäksi tavoitteena on luoda kattava näkemys due diligence -prosessin vaiheista sekä prosessin aikana hyödynnettävistä tietolähteistä, kun tietoa ja varmuutta kaupan kohteesta haetaan talouden näkökulmasta (financial due diligence). Tutkielman empiirinen aineisto koostuu neljästä asiantuntijahaastattelusta, jotka suoritettiin vuosien 2016-2017 aikana.
Tutkimustuloksissa havaittiin, että keskeisimmät analysointikohteet financial due diligencen aikana ovat tulosanalyysin osalta kohdeyhtiön oikaistu käyttökate (EBITDA) ja taseen osalta käyttöpääoma sekä nettovelka. Kyseisistä eristä kerätyillä havainnoilla voi olla merkittävä vaikutus sekä arvonmääritykseen että kauppakirjan sisältöön.
|