Teknostressin vaikutus korkeakouluopiskelijan hyvinvointiin

Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään teknostressiä aiheuttavia tekijöitä, ja kuinka teknostressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Teknostressi uhkaa subjektiivista hyvinvointia, jolla mitataan omaa koettua onnellisuutta. Aiheen kiinnostavuutta lisää sen aja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lukka, Aarne
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84387
Kuvaus
Yhteenveto:Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään teknostressiä aiheuttavia tekijöitä, ja kuinka teknostressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Teknostressi uhkaa subjektiivista hyvinvointia, jolla mitataan omaa koettua onnellisuutta. Aiheen kiinnostavuutta lisää sen ajankohtaisuus maailmaa vuonna 2020 kohdanneen koronapandemian myötä sekä oppimista edistämään kehitettyjen teknologisten apuvälineiden jatkuva kehitys ja yleistyminen (Wang, Tan & Li, 2020). Aiheen merkittävyyttä lisää se, että useat korkeakouluopiskelijat ovat potentiaalisia tulevaisuuden etätyön tekijöitä, jolloin opiskeluaikana omaksuttuja teknostressin torjumisen taitoja voi hyödyntää työelämään siirryttäessä. Keskeisimpiin havaintoihin kuuluivat ne tavat, joina negatiiviset vaikutukset hyvinvointiin esiintyivät. Näitä havaintoja olivat uni- ja keskittymisvaikeudet, sosiaalisten suhteiden heikentyminen sekä ajanhallinnan vaikeutuminen lisääntyneiden ärsykkeiden myötä. Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan identifioida teknologian liiallisen käytön seuraukset, jolloin haitallisia käyttötapoja voidaan karsia.