“Rentouduin puhumaan englantia paremmin, yleensä jännitän sitä paljon” prosessidraama englannin opetuksen välineenä

Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelmän, jolla pureutua Peruso...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välimaa, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84383
Description
Summary:Kun opiskellaan draaman kautta keskiössä ovat kuvitteelliset tilanteet. Nämä kuvitteellisissa tilanteet ovat hyvin ominaisia teatterille ja joillekin ne tarjoavat mahdollisuuden ottaa osaa luokan toimintaan turvallisemmin. Draama tarjoaa oppitunneille toiminnallisen menetelmän, jolla pureutua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainittuihin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Draama tuntuisi teoriassa tarjoavan mahdollisuuksia moneen oppitunneilla, mutta miten oppilaat kokevat draaman tekemisen? Tässä tutkimuksessa kokeiltavaksi toiminnaksi on valittu prosessidraama ja sen keinot. 2021–2022 Englannin aineenopettaja koulutuksessa suoritin harjoittelun, joka tarjosi minulle useita eri ryhmiä, jossa voisin kokeilla draaman mahdollisuuksia englannin tunneilla. Ohjaavien opettajien kanssa käydyissä aloituskeskusteluissa toin esiin ideani kokeilla prosessidraamaa opetuksessa tätä tutkimusta varten. Ohjaavat opettajat kehottivat minua kokeilemaan rohkeasti tätä metodia. Oppilaat ottivat osaa prosessidraama kokonaisuuteen. Tämän jälkeen oppilailta kerättiin kyselyiden avulla mielipiteitä siitä miten he itse kokivat prosessidraaman käytön oppimisen välineenä. Aineistoa kerättiin esiopetuksesta, lukiosta sekä aikuiskoulutuksesta. Tutkimukseen otti osaa 18 esiopetus oppilasta, 16 lukio opiskelijaa sekä 9 aikuiskoulutuksen opiskelijaa.