"Miks aina pitää tulla läksyä"? luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle

Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien perusteluja sille, miksi he antavat kotitehtäviä. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitehtävät, etenkään alakouluiässä eivät merkittävästi edistä oppimista, joten on perusteltua tutkia, miksi luokanopettajat siitä huolimatta antavat k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lundberg, Rinja, Juppo, Henna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84315
_version_ 1826225702432669696
author Lundberg, Rinja Juppo, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lundberg, Rinja Juppo, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lundberg, Rinja Juppo, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lundberg, Rinja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien perusteluja sille, miksi he antavat kotitehtäviä. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitehtävät, etenkään alakouluiässä eivät merkittävästi edistä oppimista, joten on perusteltua tutkia, miksi luokanopettajat siitä huolimatta antavat kotitehtäviä. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä 5.–6. luokan opettajina. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, sillä se on kiinnostunut ilmiöstä, eli kotitehtävien antamisesta sekä ilmiön tulkitsemisesta. Aineiston keruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua, jolloin haastattelun runko pysyi kaikille samana, mutta samanaikaisesti jäi mahdollisuus täsmentää tai esittää lisäkysymyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että kaikilla tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on tapana antaa kotitehtäviä, ja myös perustelut niiden antamiselle olivat samankaltaisia. Luokanopettajat pitivät tärkeänä, että kotitehtävien avulla oppilas kertaa koulussa opittuja asioita sekä opettelee vastuunkantoa myöhempiä kouluvuosia varten. Tutkimme myös millaisia kotitehtäviä luokanopettajat antavat ja vaikuttaako heidän oppimiskäsityksensä kotitehtävien valikoitumiseen. Jokainen haastateltava mainitsi, että kokemuksellisuus ja tutkiva oppiminen ovat heidän opetuksessaan tärkeä perusta. Tämän emme kuitenkaan havainneet näkyvän kotitehtävien antamisessa, vaan yleisimmin oppilaille annetaan kotitehtäväksi oppikirjojen valmiita kotitehtäviä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lundberg, Rinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juppo, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-13T07:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-13T07:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien perusteluja sille, miksi he antavat kotiteht\u00e4vi\u00e4. Kansainv\u00e4liset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 kotiteht\u00e4v\u00e4t, etenk\u00e4\u00e4n alakoului\u00e4ss\u00e4 eiv\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4sti edist\u00e4 oppimista, joten on perusteltua tutkia, miksi luokanopettajat siit\u00e4 huolimatta antavat kotiteht\u00e4vi\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t haastatteluhetkell\u00e4 5.\u20136. luokan opettajina. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, sill\u00e4 se on kiinnostunut ilmi\u00f6st\u00e4, eli kotiteht\u00e4vien antamisesta sek\u00e4 ilmi\u00f6n tulkitsemisesta. Aineiston keruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme puolistrukturoitua haastattelua, jolloin haastattelun runko pysyi kaikille samana, mutta samanaikaisesti j\u00e4i mahdollisuus t\u00e4sment\u00e4\u00e4 tai esitt\u00e4\u00e4 lis\u00e4kysymyksi\u00e4.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kaikilla tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla on tapana antaa kotiteht\u00e4vi\u00e4, ja my\u00f6s perustelut niiden antamiselle olivat samankaltaisia. Luokanopettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 kotiteht\u00e4vien avulla oppilas kertaa koulussa opittuja asioita sek\u00e4 opettelee vastuunkantoa my\u00f6hempi\u00e4 kouluvuosia varten. \n\nTutkimme my\u00f6s millaisia kotiteht\u00e4vi\u00e4 luokanopettajat antavat ja vaikuttaako heid\u00e4n oppimisk\u00e4sityksens\u00e4 kotiteht\u00e4vien valikoitumiseen. Jokainen haastateltava mainitsi, ett\u00e4 kokemuksellisuus ja tutkiva oppiminen ovat heid\u00e4n opetuksessaan t\u00e4rke\u00e4 perusta. T\u00e4m\u00e4n emme kuitenkaan havainneet n\u00e4kyv\u00e4n kotiteht\u00e4vien antamisessa, vaan yleisimmin oppilaille annetaan kotiteht\u00e4v\u00e4ksi oppikirjojen valmiita kotiteht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-13T07:38:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-13T07:38:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Miks aina pit\u00e4\u00e4 tulla l\u00e4ksy\u00e4\"? : luokanopettajien perusteluja kotiteht\u00e4vien antamiselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212135572", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84315
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0578d23-0da4-437b-b4ba-a1bc9b6753b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202212135572.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundberg, Rinja Juppo, Henna "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle käyttöteoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kotitehtävät oppiminen luokanopettajat oppimiskäsitykset alakoulu
title "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_full "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_fullStr "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_full_unstemmed "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_short "Miks aina pitää tulla läksyä"?
title_sort miks aina pitää tulla läksyä luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_sub luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
title_txtP "Miks aina pitää tulla läksyä"? : luokanopettajien perusteluja kotitehtävien antamiselle
topic käyttöteoria Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kotitehtävät oppiminen luokanopettajat oppimiskäsitykset alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kotitehtävät käyttöteoria luokanopettajat oppiminen oppimiskäsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84315 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135572
work_keys_str_mv AT lundbergrinja miksainapitäätullaläksyäluokanopettajienperustelujakotitehtävienantamiselle