Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana

Kesällä ja alkusyksystä 2021 maailma alkoi pikkuhiljaa avautumaan COVID-19 pandemian aiheuttamista suluista. Rokotekattavuus varsinkin EU-alueella oli noussut hyvää tahtia ja EU:ssa otettiin käyttöön COVID-todistus, joka mahdollisti paremman liikkumisen EU:n sisällä. Syksyllä rajansa helpommalle mat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Essi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84238
_version_ 1826225685218197504
author Salonen, Essi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Kesällä ja alkusyksystä 2021 maailma alkoi pikkuhiljaa avautumaan COVID-19 pandemian aiheuttamista suluista. Rokotekattavuus varsinkin EU-alueella oli noussut hyvää tahtia ja EU:ssa otettiin käyttöön COVID-todistus, joka mahdollisti paremman liikkumisen EU:n sisällä. Syksyllä rajansa helpommalle matkustamiselle avasivat myös muun muassa Thaimaa ja USA. Tässä tutkimuksessa tutkittiin Finnairin Facebook-viestintää kesä-joulukuussa 2021. Tarkoituksena oli selvittää miten ja kuinka paljon Finnair viesti koronasta ajanjakson aikana sekä millaista osallistamista Finnairilla oli Facebookissa. Finnair valikoitui tähän työhön siitä syystä, että se on suomalainen lentoyhtiö ja he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Facebook valittiin tutkimukseen siksi, että sen nähdään olevan sosiaalisten medioiden markkinajohtaja. Finnairilla on myös suurin seuraajamäärä Facebookissa ja he viestivät siellä suomeksi, kohdistaen viestejään suomalaisiin kuluttajiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Viestien sisältöä analysoitiin käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä ja osallistamista analysoitiin käyttäen avuksi kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerätiin koodikirjaan Finnairin Facebookista. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka maailman tapahtumat vaikuttivat myös Finnairin Facebook-viestintään. Eri kuukausina nousi vahvemmin esille eri teemat. Osallistamista tutkittaessa huomattiin kuluttajien kaipaavan viestejä, jotka teemaltaan keskittyvät joko kaukomaihin tai esimerkiksi yrityksen henkilökunnan esittelyyn tai muuhun kevyempään, ei myyvään, sisältöön. Viesteissä ei tarvinnut olla call to actionia tai hashtageja, mutta kuva tai videon olemassaolo oli toivottavaa. Tyyliltään viesti sai olla joko toteava tai vahvistava.
first_indexed 2024-09-11T08:49:29Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-12-08T10:32:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-12-08T10:32:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kes\u00e4ll\u00e4 ja alkusyksyst\u00e4 2021 maailma alkoi pikkuhiljaa avautumaan COVID-19 pandemian aiheuttamista suluista. Rokotekattavuus varsinkin EU-alueella oli noussut hyv\u00e4\u00e4 tahtia ja EU:ssa otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n COVID-todistus, joka mahdollisti paremman liikkumisen EU:n sis\u00e4ll\u00e4. Syksyll\u00e4 rajansa helpommalle matkustamiselle avasivat my\u00f6s muun muassa Thaimaa ja USA.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin Finnairin Facebook-viestint\u00e4\u00e4 kes\u00e4-joulukuussa 2021. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten ja kuinka paljon Finnair viesti koronasta ajanjakson aikana sek\u00e4 millaista osallistamista Finnairilla oli Facebookissa.\nFinnair valikoitui t\u00e4h\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 se on suomalainen lentoyhti\u00f6 ja he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Facebook valittiin tutkimukseen siksi, ett\u00e4 sen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan sosiaalisten medioiden markkinajohtaja. Finnairilla on my\u00f6s suurin seuraajam\u00e4\u00e4r\u00e4 Facebookissa ja he viestiv\u00e4t siell\u00e4 suomeksi, kohdistaen viestej\u00e4\u00e4n suomalaisiin kuluttajiin.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin kvantitatiivisia sek\u00e4 kvalitatiivisia menetelmi\u00e4. Viestien sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en kvalitatiivisia menetelmi\u00e4 ja osallistamista analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en avuksi kvantitatiivisia menetelmi\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4tiin koodikirjaan Finnairin Facebookista. \nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, kuinka maailman tapahtumat vaikuttivat my\u00f6s Finnairin Facebook-viestint\u00e4\u00e4n. Eri kuukausina nousi vahvemmin esille eri teemat. Osallistamista tutkittaessa huomattiin kuluttajien kaipaavan viestej\u00e4, jotka teemaltaan keskittyv\u00e4t joko kaukomaihin tai esimerkiksi yrityksen henkil\u00f6kunnan esittelyyn tai muuhun kevyemp\u00e4\u00e4n, ei myyv\u00e4\u00e4n, sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Viesteiss\u00e4 ei tarvinnut olla call to actionia tai hashtageja, mutta kuva tai videon olemassaolo oli toivottavaa. Tyylilt\u00e4\u00e4n viesti sai olla joko toteava tai vahvistava.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-12-08T10:32:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-12-08T10:32:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnairin Facebook-viestint\u00e4 COVID-19 pandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202212085500", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lentoyhti\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pandemiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84238
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Essi Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media COVID-19 Facebook viestintä lentoyhtiöt markkinointi pandemiat osallistaminen
title Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
title_full Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
title_fullStr Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
title_full_unstemmed Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
title_short Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
title_sort finnairin facebook viestintä covid 19 pandemian aikana
title_txtP Finnairin Facebook-viestintä COVID-19 pandemian aikana
topic Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media COVID-19 Facebook viestintä lentoyhtiöt markkinointi pandemiat osallistaminen
topic_facet 20423 COVID-19 Facebook Marketing Markkinointi lentoyhtiöt markkinointi osallistaminen pandemiat sosiaalinen media viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84238 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085500
work_keys_str_mv AT salonenessi finnairinfacebookviestintäcovid19pandemianaikana