“No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject

Tämä tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) käsityksiä oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielestä sekä vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinpäin. Oppiaineissa käytettävä kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lyytikäinen, Lasse
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84114
_version_ 1826225759592644608
author Lyytikäinen, Lasse
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lyytikäinen, Lasse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lyytikäinen, Lasse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lyytikäinen, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) käsityksiä oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielestä sekä vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinpäin. Oppiaineissa käytettävä kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta yhä laajalti aliymmärretty ilmiö, joka kuitenkin läpäisee kaikki oppiaineet ja -asteet. Myös vieraskielinen aineenopetus CLIL on vuosikymmeniä käytössä ollut opetustapa ja kansainvälisesti hyvin tutkittu ja dokumentoitu ilmiö. Nämä kaksi tutkimuskohdetta eivät kuitenkaan ole aikaisemmin kohdanneet, ja ottaen huomioon, että CLIL:ssä tiedonalan kieli on luonnollisesti myös vieraalla kielellä, tällainen yhdistys oli äärimmäisen oleellista tehdä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta (2) yläkoulun aineenopettajaa eri oppiaineista ja eri paikkakunnilta tammi-helmikuussa 2022. Osallistujat haastateltiin etänä videopuhelujen välityksellä, ja näistä puheluista säilytettiin tutkimuksen ajaksi ääniraidat, jotka litteroitiin. Näistä haastatteluista tehtyjen litterointien pohjalta suoritettiin aineiston laadullinen sisällönanalyysi ja löydettiin viisi teemaa, jotka yhdistivät molempia haastateltavia ja tarjosivat relevantteja vastauksia tutkimuskysymyksiin. CLIL-opettajien oletettiin olevan erityisen perillä tiedonalan kielestä, sillä he opettavat aineensa lisäksi lähtökohtaisesti enemmän kieltä kuin keskimääräinen aineenopettaja. Vertailua ei tässä tutkimuksessa tehty, mutta osoittautui, että näiden opettajien käsitys kielestä opetuksessa oli hyvin moninainen ja englanninkielisyys oli näissä prosesseissa keskiössä. Tutkimus osoitti haastateltavien olevan perillä tiedonalansa kielen käytöstä ja konventioistakin, mutta sen tarkempi analysointi ja välittäminen oppilaille näyttivät olevan tämän tutkimuksen teoriataustaa vasten tarkasteltuna puutteellisia. Monet prosessit liittyen oppiaineen kieleen toimivat osin opettajien tiedostamatta, mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa heidän olevan hyvin perillä oppiaineidensa tiedonalankielisyydestä. Mainittujen puutteiden ei voida katsoa olevan opettajien, vaan enemmänkin heitä tukemattoman koulujärjestelmän ja kasvaneiden vaatimusten syytä. Tästä syystä siis tutkimus aiheeseen liittyen ja aiheenmukainen koulutus opettajille ja opettajaopiskelijoille onkin ensiarvoisen tärkeää, jotteivat tulevaisuuden CLIL- ja muut opettajat joudu taistelemaan tiedonalan kielten kanssa yksin.
first_indexed 2022-11-29T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lyytik\u00e4inen, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-29T06:40:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-29T06:40:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitti suomalaisten CLIL-aineenopettajien (CLIL, Content and Language Integrated Learning) k\u00e4sityksi\u00e4 oppiaineen omasta tiedonalakohtaisesta kielest\u00e4 sek\u00e4 vieraan kielen vaikutuksesta siihen ja toisinp\u00e4in. Oppiaineissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 kieli eli tiedonalojen kieli on paljon tutkittu, mutta yh\u00e4 laajalti aliymm\u00e4rretty ilmi\u00f6, joka kuitenkin l\u00e4p\u00e4isee kaikki oppiaineet ja -asteet. My\u00f6s vieraskielinen aineenopetus CLIL on vuosikymmeni\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ollut opetustapa ja kansainv\u00e4lisesti hyvin tutkittu ja dokumentoitu ilmi\u00f6. N\u00e4m\u00e4 kaksi tutkimuskohdetta eiv\u00e4t kuitenkaan ole aikaisemmin kohdanneet, ja ottaen huomioon, ett\u00e4 CLIL:ss\u00e4 tiedonalan kieli on luonnollisesti my\u00f6s vieraalla kielell\u00e4, t\u00e4llainen yhdistys oli \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen oleellista tehd\u00e4. \n\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta (2) yl\u00e4koulun aineenopettajaa eri oppiaineista ja eri paikkakunnilta tammi-helmikuussa 2022. Osallistujat haastateltiin et\u00e4n\u00e4 videopuhelujen v\u00e4lityksell\u00e4, ja n\u00e4ist\u00e4 puheluista s\u00e4ilytettiin tutkimuksen ajaksi \u00e4\u00e4niraidat, jotka litteroitiin. N\u00e4ist\u00e4 haastatteluista tehtyjen litterointien pohjalta suoritettiin aineiston laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja l\u00f6ydettiin viisi teemaa, jotka yhdistiv\u00e4t molempia haastateltavia ja tarjosivat relevantteja vastauksia tutkimuskysymyksiin.\n\nCLIL-opettajien oletettiin olevan erityisen perill\u00e4 tiedonalan kielest\u00e4, sill\u00e4 he opettavat aineensa lis\u00e4ksi l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti enemm\u00e4n kielt\u00e4 kuin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen aineenopettaja. Vertailua ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tehty, mutta osoittautui, ett\u00e4 n\u00e4iden opettajien k\u00e4sitys kielest\u00e4 opetuksessa oli hyvin moninainen ja englanninkielisyys oli n\u00e4iss\u00e4 prosesseissa keski\u00f6ss\u00e4. Tutkimus osoitti haastateltavien olevan perill\u00e4 tiedonalansa kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja konventioistakin, mutta sen tarkempi analysointi ja v\u00e4litt\u00e4minen oppilaille n\u00e4yttiv\u00e4t olevan t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoriataustaa vasten tarkasteltuna puutteellisia. Monet prosessit liittyen oppiaineen kieleen toimivat osin opettajien tiedostamatta, mutta kaiken kaikkiaan voidaan sanoa heid\u00e4n olevan hyvin perill\u00e4 oppiaineidensa tiedonalankielisyydest\u00e4. \n\nMainittujen puutteiden ei voida katsoa olevan opettajien, vaan enemm\u00e4nkin heit\u00e4 tukemattoman kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n ja kasvaneiden vaatimusten syyt\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 siis tutkimus aiheeseen liittyen ja aiheenmukainen koulutus opettajille ja opettajaopiskelijoille onkin ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotteivat tulevaisuuden CLIL- ja muut opettajat joudu taistelemaan tiedonalan kielten kanssa yksin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-29T06:40:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-29T06:40:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cNo tottakai se on t\u00e4ynn\u00e4 t\u00e4t\u00e4 tieteiden kielt\u00e4\u201d : Finnish teachers\u2019 perceptions on using English and the language of their subject", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211295390", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content and language integrated learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84114
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8519093b-fb86-46c1-b8bb-d0f395d89475\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211295390.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lyytikäinen, Lasse “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus opettajat content and language integrated learning teachers
title “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
title_full “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
title_fullStr “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
title_full_unstemmed “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
title_short “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä”
title_sort no tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä finnish teachers perceptions on using english and the language of their subject
title_sub Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
title_txtP “No tottakai se on täynnä tätä tieteiden kieltä” : Finnish teachers’ perceptions on using English and the language of their subject
topic Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus opettajat content and language integrated learning teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English content and language integrated learning opettajat teachers vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84114 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211295390
work_keys_str_mv AT lyytikäinenlasse notottakaiseontäynnätätätieteidenkieltäfinnishteachersperceptionsonusingenglish