Moniammatillisen yhteistyön merkitys ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai rajoitteita sekä tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menete...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Somervuo, Kirsi-Maaret
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84089
_version_ 1826225701290770432
author Somervuo, Kirsi-Maaret
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Somervuo, Kirsi-Maaret Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Somervuo, Kirsi-Maaret Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Somervuo, Kirsi-Maaret
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai rajoitteita sekä tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja tutkimukseen osallistui kahdeksan erään eteläsuomalaisen kaupungin alansa ammattilaista, jotka kaikki tekevät oppilashuollollista moniammatillista työtä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavat jakoivat samankaltaisia ajatuksia moniammatillisesta yhteistyön merkityksistä ja tavoitteista. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nousi lapsen edun mukainen sujuva ja avoin tiedonsiirto, jolla on suuri rooli pedagogisen jatkumon ja tuen vahvistajana. Vähimmillään moniammatillisen yhteistyön koettiin olevan lakisääteisten tapaamisten ja kirjallisen dokumentoinnin järjestämistä, mutta kokemuksia oli myös monipuolisemmasta yhteistyöstä. Tuloksista kävi ilmi, että toimijan oma kiinnostus ja persoona vaikuttaa moniammatillisen työn laatuun ja määrään. Halua tehdä moniammatillista yhteistyötä löytyy, mutta resurssien vähyys koettiin ongelmalliseksi. Rajoitteiksi nähtiin myös yhtenäisen järjestelmän ja käsitteistön puute. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että etenkin esihenkilöillä toiveikkuutta uusien toimintatapojen kehittämiseen löytyy, ja moniammatillisen yhteistyön tulevaisuus näyttää valoisalta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Somervuo, Kirsi-Maaret", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-28T06:19:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-28T06:19:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s moniammatillisen yhteisty\u00f6n mahdollisuuksia, uhkia tai rajoitteita sek\u00e4 tulevaisuuden n\u00e4kymi\u00e4. \nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja tutkimukseen osallistui kahdeksan er\u00e4\u00e4n etel\u00e4suomalaisen kaupungin alansa ammattilaista, jotka kaikki tekev\u00e4t oppilashuollollista moniammatillista ty\u00f6t\u00e4 esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 tutkittavat jakoivat samankaltaisia ajatuksia moniammatillisesta yhteisty\u00f6n merkityksist\u00e4 ja tavoitteista. T\u00e4rkeimm\u00e4ksi tavoitteeksi nousi lapsen edun mukainen sujuva ja avoin tiedonsiirto, jolla on suuri rooli pedagogisen jatkumon ja tuen vahvistajana. V\u00e4himmill\u00e4\u00e4n moniammatillisen yhteisty\u00f6n koettiin olevan lakis\u00e4\u00e4teisten tapaamisten ja kirjallisen dokumentoinnin j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4, mutta kokemuksia oli my\u00f6s monipuolisemmasta yhteisty\u00f6st\u00e4. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 toimijan oma kiinnostus ja persoona vaikuttaa moniammatillisen ty\u00f6n laatuun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Halua tehd\u00e4 moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 l\u00f6ytyy, mutta resurssien v\u00e4hyys koettiin ongelmalliseksi. Rajoitteiksi n\u00e4htiin my\u00f6s yhten\u00e4isen j\u00e4rjestelm\u00e4n ja k\u00e4sitteist\u00f6n puute. Tuloksista voidaan kuitenkin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 etenkin esihenkil\u00f6ill\u00e4 toiveikkuutta uusien toimintatapojen kehitt\u00e4miseen l\u00f6ytyy, ja moniammatillisen yhteisty\u00f6n tulevaisuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 valoisalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-28T06:19:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-28T06:19:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillisen yhteisty\u00f6n merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211285368", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_84089
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca5b78d9-8180-44cb-a9aa-0c7ccfbebc00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211285368.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Somervuo, Kirsi-Maaret Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta nivelvaihe Erityispedagogiikka Special Education 101 moniammatillisuus yhteistyö alkuopetus esiopetus siirtymävaihe oppilashuolto
title Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_full Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_fullStr Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_full_unstemmed Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_short Moniammatillisen yhteistyön merkitys
title_sort moniammatillisen yhteistyön merkitys ammattilaisten kokemuksia esi ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_sub ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
title_txtP Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
topic nivelvaihe Erityispedagogiikka Special Education 101 moniammatillisuus yhteistyö alkuopetus esiopetus siirtymävaihe oppilashuolto
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus esiopetus moniammatillisuus nivelvaihe oppilashuolto siirtymävaihe yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211285368
work_keys_str_mv AT somervuokirsimaaret moniammatillisenyhteistyönmerkitysammattilaistenkokemuksiaesijaalkuopetuksen