ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista. Tutkimuksessa hyödynnettiin alun perin ProKoulu-interventio...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Sanna-Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83963
_version_ 1826225700148871168
author Annala, Sanna-Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Annala, Sanna-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Annala, Sanna-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Annala, Sanna-Leena
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista. Tutkimuksessa hyödynnettiin alun perin ProKoulu-interventiotutkimusta varten kerättyä aineistoa. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin ADHD-oireisuuden yhteyttä oppilaiden kokemuksiin käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta sekä koulussa saadusta palautteesta. Tulosten mukaan ADHD-oireisten ja oireettomien kokemukset erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi siten, että oireettomien kokemusten mukaan käyttäytymisodotukset olivat selkeämmät, käyttäytymistä oli harjoiteltu enemmän, ja he kokivat saaneensa enemmän palautetta käyttäytymisestään. Kokemukset erosivat selkeimmin käyttäytymisodotusten selkeydessä. Havainto, jonka mukaan ADHD-oireiset kokevat käyttäytymisodotukset vähemmän selkeiksi kuin oireettomat oppilaat, vahvistaa käsitystä siitä, että ADHD-oireiset tarvitsevat vahvempaa ympäristön tukea itsesäätelyn ja käyttäytymisen tueksi. Opettajien tulisikin kiinnittää erityistä huomiota siihen, että koulun käyttäytymisodotukset ovat selkeät ja ymmärrettävät. Myös käyttäytymisestä annettava palaute ja käyttäytymisen harjoittelu ovat tärkeitä keinoja oppilaiden itsesäätelyn ja käyttäytymisen tukemisessa.
first_indexed 2022-11-17T21:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Sanna-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-11-17T06:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-11-17T06:46:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko ADHD-oireisten\noppilaiden kokemukset koulun k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeydest\u00e4,\nk\u00e4ytt\u00e4ytymisen harjoittelusta ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 saadusta palautteesta muiden oppilaiden kokemuksista. \nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin alun perin ProKoulu-interventiotutkimusta\nvarten ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Monimuuttujaisella varianssianalyysill\u00e4 tutkittiin\nADHD-oireisuuden yhteytt\u00e4 oppilaiden kokemuksiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeydest\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4ytymisen harjoittelusta sek\u00e4 koulussa saadusta palautteesta.\nTulosten mukaan ADHD-oireisten ja oireettomien kokemukset erosivat\ntoisistaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti siten, ett\u00e4 oireettomien kokemusten\nmukaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset olivat selke\u00e4mm\u00e4t, k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 oli harjoiteltu enemm\u00e4n, ja he kokivat saaneensa enemm\u00e4n palautetta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4\u00e4n. Kokemukset erosivat selkeimmin k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeydess\u00e4.\nHavainto, jonka mukaan ADHD-oireiset kokevat k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset\nv\u00e4hemm\u00e4n selkeiksi kuin oireettomat oppilaat, vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ADHD-oireiset tarvitsevat vahvempaa ymp\u00e4rist\u00f6n tukea itses\u00e4\u00e4telyn ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tueksi. Opettajien tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota siihen, ett\u00e4 koulun k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotukset ovat selke\u00e4t ja ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4t. My\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 annettava palaute ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen harjoittelu ovat t\u00e4rkeit\u00e4 keinoja oppilaiden itses\u00e4\u00e4telyn ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-11-17T06:46:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-11-17T06:46:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaskokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten selkeydest\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4ytymisen harjoittelusta ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 saadusta palautteesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202211175257", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a9036d3-d643-4752-b3c1-24b3a2abbf68\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202211175257.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Sanna-Leena ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta oppilaskokemus Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminnanohjaus (psykologia) ADHD oppilaat itsesäätely käyttäytyminen kokemukset
title ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_full ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_fullStr ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_full_unstemmed ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_short ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_sort adhd oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
title_txtP ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset koulun käyttäytymisodotusten selkeydestä, käyttäytymisen harjoittelusta ja käyttäytymisestä saadusta palautteesta
topic oppilaskokemus Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminnanohjaus (psykologia) ADHD oppilaat itsesäätely käyttäytyminen kokemukset
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education itsesäätely kokemukset käyttäytyminen oppilaat oppilaskokemus toiminnanohjaus (psykologia)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211175257
work_keys_str_mv AT annalasannaleena adhdoireistenoppilaidenkokemuksetkoulunkäyttäytymisodotustenselkeydestäkäyttäyt