Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa

Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia tietoisuustaitojen harjoittelemisella on saatu kouluympäristössä, ja erityisesti lii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärkelä, Anmariia
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83485
_version_ 1826225803384324097
author Kärkelä, Anmariia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkelä, Anmariia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkelä, Anmariia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkelä, Anmariia
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia tietoisuustaitojen harjoittelemisella on saatu kouluympäristössä, ja erityisesti liikunnanopetuksessa, psyykkisen toimintakyvyn kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona käytettiin tutkimusartikkeleita, tietoisuustaitoja ja nuorten psyykkistä kehitystä käsittelevää kirjallisuutta sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman päätuloksissa ilmenee, että tietoisuustaitojen harjoittelemisella on yhteys nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksissa on havaittu masennuksen, ahdistuneisuuden ja stressin vähentyneen sekä tunteiden säätelyn parantuneen. Tietoisuustaitojen harjoittelemisen vaikuttavuuteen saattaa olla yhteydessä nuoren sukupuoli, kehitysvaihe ja harjoittelun määrä. Monissa aiemmissa tutkimuksissa tytöt saavuttivat poikia parempia tuloksia tietoisuustaidoissa. Murrosikäiset sekä enemmän harjoitelleet hyötyivät harjoittelusta eniten. Liikunnanopetuksessa saadut tulokset olivat osin ristiriitaisia, minkä vuoksi asiasta tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Johtopäätöksenä voi kuitenkin todeta, että tietoisuustaitojen harjoitteleminen voi tukea ja edistää nuorten psyykkistä toimintakykyä. Lisäksi harjoitteleminen kouluympäristössä tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteita ja voi rohkaista nuoria harjoittelemaan näitä taitoja myös omatoimisesti vapaa-ajalla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkel\u00e4, Anmariia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-07T05:16:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-07T05:16:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12\u201318-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia tietoisuustaitojen harjoittelemisella on saatu kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ja erityisesti liikunnanopetuksessa, psyykkisen toimintakyvyn kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona k\u00e4ytettiin tutkimusartikkeleita, tietoisuustaitoja ja nuorten psyykkist\u00e4 kehityst\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 kirjallisuutta sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman p\u00e4\u00e4tuloksissa ilmenee, ett\u00e4 tietoisuustaitojen harjoittelemisella on yhteys nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksissa on havaittu masennuksen, ahdistuneisuuden ja stressin v\u00e4hentyneen sek\u00e4 tunteiden s\u00e4\u00e4telyn parantuneen. Tietoisuustaitojen harjoittelemisen vaikuttavuuteen saattaa olla yhteydess\u00e4 nuoren sukupuoli, kehitysvaihe ja harjoittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4. Monissa aiemmissa tutkimuksissa tyt\u00f6t saavuttivat poikia parempia tuloksia tietoisuustaidoissa. Murrosik\u00e4iset sek\u00e4 enemm\u00e4n harjoitelleet hy\u00f6tyiv\u00e4t harjoittelusta eniten. Liikunnanopetuksessa saadut tulokset olivat osin ristiriitaisia, mink\u00e4 vuoksi asiasta tarvitaan viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimusta. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voi kuitenkin todeta, ett\u00e4 tietoisuustaitojen harjoitteleminen voi tukea ja edist\u00e4\u00e4 nuorten psyykkist\u00e4 toimintakyky\u00e4. Lis\u00e4ksi harjoitteleminen kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteita ja voi rohkaista nuoria harjoittelemaan n\u00e4it\u00e4 taitoja my\u00f6s omatoimisesti vapaa-ajalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-07T05:16:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-07T05:16:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210074814", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83485
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/451d87ae-05de-4638-a16e-a7602584037c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210074814.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkelä, Anmariia Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa koulu liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret tietoinen läsnäolo toimintakyky liikunta henkinen hyvinvointi tietoisuus psyykkinen toimintakyky
title Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_full Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_fullStr Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_short Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_sort tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
title_txtP Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
topic koulu liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret tietoinen läsnäolo toimintakyky liikunta henkinen hyvinvointi tietoisuus psyykkinen toimintakyky
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education henkinen hyvinvointi koulu liikunnanopetus liikunta nuoret psyykkinen toimintakyky tietoinen läsnäolo tietoisuus toimintakyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83485 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210074814
work_keys_str_mv AT kärkeläanmariia tietoisuustaitojenharjoitteleminennuortenpsyykkisentoimintakyvyntukenakoulussaja