Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen

Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Hyödynsimme TEAMS-hankkeessa (Te...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kangosjärvi, Samuli, Kääriäinen, Okko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83428
_version_ 1826225700147822592
author Kangosjärvi, Samuli Kääriäinen, Okko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangosjärvi, Samuli Kääriäinen, Okko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangosjärvi, Samuli Kääriäinen, Okko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangosjärvi, Samuli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Hyödynsimme TEAMS-hankkeessa (Teaching that matters for immigrant students) oppilailta sähköisesti kerättyä kyselyaineistoa (N=189). Määrällistä aineistoa analysoimme Mann Whitney U -testillä. Lisäksi keräsimme opettajilta (N=3) haastatteluaineiston tavoitteenamme syventää ymmärrystä määrällisen tutkimuksen tuloksista. Haastattelut toteutettiin toisen niistä kouluista opettajille, joiden oppilaat vastasivat TEAMS-hankkeen kyselyyn. Analysoimme haastatteluaineistot käyttäen temaattista analyysia. Määrällisissä tuloksissa maahanmuuttotaustaisten emotionaalinen kouluun kiinnittyminen oli voimakkaampaa opettaja–oppilassuhteen ja vertaisten tuen oppimiselle suhteen kuin kantaväestön oppilailla. Kodin tuella koulunkäynnille ei ollut ryhmien välillä eroja. Haastatteluaineiston perusteella opettajien kokemukset vastasivat emotionaalisen kouluun kiinnittymisen aikaisempaa tutkimusta, jossa esimerkiksi opettaja–oppilassuhde, kielitaito ja vertaissuhteet ovat tärkeässä roolissa. Turvallinen ja luotettava ympäristö, lämmin opettaja–oppilassuhde ja oppilaan tarpeisiin vastaava eriyttäminen osoittautuivat tärkeimmiksi keinoiksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan emotionaalisen kouluun kiinnittymisen tukemisessa.
first_indexed 2022-10-04T20:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangosj\u00e4rvi, Samuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, Okko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-04T05:02:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-04T05:02:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83428", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantav\u00e4est\u00f6\u00f6n kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta. Hy\u00f6dynsimme TEAMS-hankkeessa (Teaching that matters for immigrant students) oppilailta s\u00e4hk\u00f6isesti ker\u00e4tty\u00e4 kyselyaineistoa (N=189). M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoimme Mann Whitney U -testill\u00e4. Lis\u00e4ksi ker\u00e4simme opettajilta (N=3) haastatteluaineiston tavoitteenamme syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen tuloksista. Haastattelut toteutettiin toisen niist\u00e4 kouluista opettajille, joiden oppilaat vastasivat TEAMS-hankkeen kyselyyn. Analysoimme haastatteluaineistot k\u00e4ytt\u00e4en temaattista analyysia. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisiss\u00e4 tuloksissa maahanmuuttotaustaisten emotionaalinen kouluun kiinnittyminen oli voimakkaampaa opettaja\u2013oppilassuhteen ja vertaisten tuen oppimiselle suhteen kuin kantav\u00e4est\u00f6n oppilailla. Kodin tuella koulunk\u00e4ynnille ei ollut ryhmien v\u00e4lill\u00e4 eroja. Haastatteluaineiston perusteella opettajien kokemukset vastasivat emotionaalisen kouluun kiinnittymisen aikaisempaa tutkimusta, jossa esimerkiksi opettaja\u2013oppilassuhde, kielitaito ja vertaissuhteet ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa. Turvallinen ja luotettava ymp\u00e4rist\u00f6, l\u00e4mmin opettaja\u2013oppilassuhde ja oppilaan tarpeisiin vastaava eriytt\u00e4minen osoittautuivat t\u00e4rkeimmiksi keinoiksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan emotionaalisen kouluun kiinnittymisen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-04T05:02:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-04T05:02:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttotaustainen oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kantav\u00e4est\u00f6n oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210044772", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83428
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/820ca180-8d08-49fb-8537-a67a6cc9ce12\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210044772.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangosjärvi, Samuli Kääriäinen, Okko Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen kouluun kiinnittyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen maahanmuuttotaustainen oppilas kantaväestön oppilas Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat maahanmuuttajatausta vertaissuhteet tunteet
title Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_full Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_fullStr Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_full_unstemmed Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_short Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_sort maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
title_txtP Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
topic kouluun kiinnittyminen emotionaalinen kouluun kiinnittyminen maahanmuuttotaustainen oppilas kantaväestön oppilas Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat maahanmuuttajatausta vertaissuhteet tunteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education emotionaalinen kouluun kiinnittyminen kantaväestön oppilas kouluun kiinnittyminen maahanmuuttajatausta maahanmuuttotaustainen oppilas oppilaat tunteet vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83428 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210044772
work_keys_str_mv AT kangosjärvisamuli maahanmuuttotaustaistenoppilaidenemotionaalinenkouluunkiinnittyminenjasentukem