„Und wir lieben Eiscreme“ Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen

Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla, mutta erityisesti EU-alueelle kohdentuu merkittävä osuus Suomen elintarvikeviennistä. Etenkin suomalaiset raaka-aineet ja kehittynyt elintarviketeknologia kiinnostaa vientimaita. EU-alueelta Saksan markkina-alue onkin yksi Suomen pääkohteista, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vartiainen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83425
_version_ 1826225715965591552
author Vartiainen, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vartiainen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vartiainen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vartiainen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla, mutta erityisesti EU-alueelle kohdentuu merkittävä osuus Suomen elintarvikeviennistä. Etenkin suomalaiset raaka-aineet ja kehittynyt elintarviketeknologia kiinnostaa vientimaita. EU-alueelta Saksan markkina-alue onkin yksi Suomen pääkohteista, jossa vientiä on yhä mahdollista kasvattaa. Tässä maisterintutkielmassa selvitetään keskeisiä identiteettejä, joita suomalaisyritykset rakentavat heidän saksankielisissään yritystarinoissaan. Tutkimuksen materiaalina toimii Juustoportin, Suomisen Maidon ja 3 Kaverin kotisivuilta löytyvät yritystarinat. Tämän lisäksi tutkielma keskittyy siihen, miten identiteetit rakentuvat kielellisesti sekä siihen, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja rakennetuissa yritysidentiteeteissä voidaan havaita. Koska kaikki kolme yritystä toimivat samalla alalla, voidaan yritysten kohderyhmänä pitää kuluttajia, jotka käyttävät sekä maito- että kasvipohjaisia tuotteita tai molempia näistä. Näin ollen yritysten kohderyhmä ei ainakaan yksinään selitä rakennettujen identiteettien havaittuja eroavaisuuksia. Yritystarinoista löydettiin neljä keskeistä identiteettiä: pohjoismaalainen identiteetti, intohimoinen tuottaja -identiteetti, vastuullisuusidentiteetti ja suunnannäyttäjäidentiteetti. Sekä pohjoismaalainen että intohimoinen tuottaja -identiteetti olivat löydettävissä jokaisen yrityksen yritystarinasta. Kuitenkin vain Suomisen Maidon yritystarinassa rakennettiin vastuullisuus- ja suunnannäyttäjäidentiteettiä. Yritykset rakensivat tavoittelemiaan identiteettejä niin tietyillä sisällöllisillä kuin kielellisilläkin valinoilla. Tämän lisäksi analyysissa kävi ilmi, että yritykset hyödynsivät vahvasti nykyaikaista viestintätapaa eli tarinankerrontaa (storytelling) identiteettiensä rakentamisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vartiainen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-04T04:56:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-04T04:56:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysynt\u00e4\u00e4 maailmalla, mutta erityisesti EU-alueelle kohdentuu merkitt\u00e4v\u00e4\nosuus Suomen elintarvikeviennist\u00e4. Etenkin suomalaiset raaka-aineet ja kehittynyt elintarviketeknologia\nkiinnostaa vientimaita. EU-alueelta Saksan markkina-alue onkin yksi Suomen p\u00e4\u00e4kohteista, jossa vienti\u00e4\non yh\u00e4 mahdollista kasvattaa.\nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n keskeisi\u00e4 identiteettej\u00e4, joita suomalaisyritykset rakentavat heid\u00e4n\nsaksankielisiss\u00e4\u00e4n yritystarinoissaan. Tutkimuksen materiaalina toimii Juustoportin, Suomisen Maidon ja\n3 Kaverin kotisivuilta l\u00f6ytyv\u00e4t yritystarinat. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkielma keskittyy siihen, miten identiteetit\nrakentuvat kielellisesti sek\u00e4 siihen, mit\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja rakennetuissa yritysidentiteeteiss\u00e4 voidaan\nhavaita. Koska kaikki kolme yrityst\u00e4 toimivat samalla alalla, voidaan yritysten kohderyhm\u00e4n\u00e4 pit\u00e4\u00e4\nkuluttajia, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 maito- ett\u00e4 kasvipohjaisia tuotteita tai molempia n\u00e4ist\u00e4. N\u00e4in ollen yritysten\nkohderyhm\u00e4 ei ainakaan yksin\u00e4\u00e4n selit\u00e4 rakennettujen identiteettien havaittuja eroavaisuuksia.\nYritystarinoista l\u00f6ydettiin nelj\u00e4 keskeist\u00e4 identiteetti\u00e4: pohjoismaalainen identiteetti, intohimoinen tuottaja\n-identiteetti, vastuullisuusidentiteetti ja suunnann\u00e4ytt\u00e4j\u00e4identiteetti. Sek\u00e4 pohjoismaalainen ett\u00e4\nintohimoinen tuottaja -identiteetti olivat l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 jokaisen yrityksen yritystarinasta. Kuitenkin vain\nSuomisen Maidon yritystarinassa rakennettiin vastuullisuus- ja suunnann\u00e4ytt\u00e4j\u00e4identiteetti\u00e4. Yritykset\nrakensivat tavoittelemiaan identiteettej\u00e4 niin tietyill\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisill\u00e4 kuin kielellisill\u00e4kin valinoilla. T\u00e4m\u00e4n\nlis\u00e4ksi analyysissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 yritykset hy\u00f6dynsiv\u00e4t vahvasti nykyaikaista viestint\u00e4tapaa eli\ntarinankerrontaa (storytelling) identiteettiens\u00e4 rakentamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-04T04:56:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-04T04:56:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "storytelling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritystarinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eUnd wir lieben Eiscreme\u201c : Diskursanalyse der konstruierten Identit\u00e4ten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210044769", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83425
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/13d8f942-ce8f-437c-a749-d8ec93f6a947\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210044769.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vartiainen, Maria „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen storytelling yritystarinat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 yritykset identiteetti diskurssintutkimus
title „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_full „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_fullStr „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_full_unstemmed „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_short „Und wir lieben Eiscreme“
title_sort und wir lieben eiscreme diskursanalyse der konstruierten identitäten in den unternehmensgeschichten dreier finnischer lebensmittelunternehmen
title_sub Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
title_txtP „Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
topic storytelling yritystarinat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 yritykset identiteetti diskurssintutkimus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri diskurssintutkimus identiteetti storytelling yritykset yritystarinat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210044769
work_keys_str_mv AT vartiainenmaria undwirliebeneiscremediskursanalysederkonstruiertenidentitätenindenunternehmensge