Summary: | Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla, mutta erityisesti EU-alueelle kohdentuu merkittävä
osuus Suomen elintarvikeviennistä. Etenkin suomalaiset raaka-aineet ja kehittynyt elintarviketeknologia
kiinnostaa vientimaita. EU-alueelta Saksan markkina-alue onkin yksi Suomen pääkohteista, jossa vientiä
on yhä mahdollista kasvattaa.
Tässä maisterintutkielmassa selvitetään keskeisiä identiteettejä, joita suomalaisyritykset rakentavat heidän
saksankielisissään yritystarinoissaan. Tutkimuksen materiaalina toimii Juustoportin, Suomisen Maidon ja
3 Kaverin kotisivuilta löytyvät yritystarinat. Tämän lisäksi tutkielma keskittyy siihen, miten identiteetit
rakentuvat kielellisesti sekä siihen, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja rakennetuissa yritysidentiteeteissä voidaan
havaita. Koska kaikki kolme yritystä toimivat samalla alalla, voidaan yritysten kohderyhmänä pitää
kuluttajia, jotka käyttävät sekä maito- että kasvipohjaisia tuotteita tai molempia näistä. Näin ollen yritysten
kohderyhmä ei ainakaan yksinään selitä rakennettujen identiteettien havaittuja eroavaisuuksia.
Yritystarinoista löydettiin neljä keskeistä identiteettiä: pohjoismaalainen identiteetti, intohimoinen tuottaja
-identiteetti, vastuullisuusidentiteetti ja suunnannäyttäjäidentiteetti. Sekä pohjoismaalainen että
intohimoinen tuottaja -identiteetti olivat löydettävissä jokaisen yrityksen yritystarinasta. Kuitenkin vain
Suomisen Maidon yritystarinassa rakennettiin vastuullisuus- ja suunnannäyttäjäidentiteettiä. Yritykset
rakensivat tavoittelemiaan identiteettejä niin tietyillä sisällöllisillä kuin kielellisilläkin valinoilla. Tämän
lisäksi analyysissa kävi ilmi, että yritykset hyödynsivät vahvasti nykyaikaista viestintätapaa eli
tarinankerrontaa (storytelling) identiteettiensä rakentamisessa.
|